Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje – efektywność liderów i organizacji

Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w zespole

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwijanie praktycznych umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych, radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz tworzenia porozumienia i atmosfery współpracy w zespole. Szkolenie pozwala zwiększać otwartość na postrzeganie konfliktu jako szansy rozwojowej dla jednostek, zespołów i organizacji, przełamywać stereotypy reagowania menedżerów i zespołów w sytuacji konfliktowych. Dodatkowo pozwala też na nabycie umiejętności pogłębiania relacji w zespole w sytuacji konfliktu poprzez wykorzystywanie zaawansowanych menedżerskich narzędzi komunikacyjnych.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Świadomie zarządzać zespołem w sytuacjach konfliktowych
  • Wykorzystać rolę lidera w sytuacjach konfliktowych
  • Kształtować relacje na linii przełożony-podwładny i współpracownicy w sytuacjach konfliktowych
  • Aktywnie i zespołowo rozwiązywać problemy i sytuacje konfliktowe
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost efektywności współpracy z pracownikami
  • Większa skuteczność osobista w relacjach interpersonalnych
  • Kształtowanie konstruktywnych zachowań w zespole
  • Szybkie i skuteczne rozwiązywanie sytuacji trudnych w zespole
  • Wzrost autorytetu w zespole
  • Wzrost skuteczności przewodzenia ludźmi
  • Wzrost lojalności i stabilności funkcjonowania podległych zespołów pracowniczych

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Zwiększenie efektywności pracy i współpracy zespołowej
  • Zwiększenie satysfakcji w relacjach interpersonalnych
  • Wzrost zaangażowania pracowników w realizację codziennych zadań
  • Stworzenie stabilnych, zintegrowanych i lojalnych zespołów pracowniczych
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

  • Przyczyny i skutki konfliktów w zespole
  • Organizacyjne przyczyny powstawania konfliktów: dominacja jednostki, dominacja koalicji, dominacja większości (konflikt interesów między jednostkami a grupami w firmie)
  • Rodzaje i etapy powstania konfliktów
  • Rozpoznawanie rodzących się konfliktów w zespole (pierwsze symptomy, „punkty zapalne”)
  • Co eskaluje konflikty – osoby, sytuacje i działania
  • Różne postawy i zachowania wobec konfliktów
  • Identyfikacja wspólnych interesów oraz poszukiwanie właściwych rozwiązań
  • Różne strategie, sposoby rozwiązywania konfliktów w zespole i ich efektywność w różnych sytuacjach
  • Model rozwiazywania sytuacji konfliktowej:
  • Faza I – wejście w konflikt
  • Faza II – określenie interesów i potrzeb stron
  • Faza II – określenie źródła konfliktu
  • Faza IV – poszukiwanie rozwiązań
  • Faza V – osiąganie porozumienia
  • Konflikt szansą rozwoju zespołu – korzyści wynikające z konstruktywnego rozwiązania sytuacji trudnych
  • Rola lidera w sytuacjach konfliktowych
  • Menedżer jako negocjator
  • Menedżer jako mediator
  • Menedżer jako arbiter oraz
  • Menedżer jako facylitator – kierowanie konfliktem bez przejmowania sterów
  • Radzenie sobie z wywieraniem presji przez członków zespołu w sytuacjach konfliktowych
  • Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami oraz nieuzasadnioną krytyką ze strony pracowników
  • Radzenie sobie z oporem oraz metody odpierania ataku i zarzutów
  • Konflikt jako wyzwalacz „trudnych emocji” – rola i znaczenie inteligencji emocjonalnej w konflikcie
  • Metody pracy zespołowej i zespołowe rozwiązywanie problemów. Poznanie wybranych narzędzi:
  • burze mózgów (różne odmiany)
  • diagram Pareto (analiza problemowa),
  • diagram przyczynowo – skutkowy Ishikawy,
  • 5 Why
  • Identyfikacja i przełamywanie barier w komunikacji
  • Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację wspólnych celów i zadań
  • Sposoby pokonywania impasów i prowadzenia zespołu do celu
  • Bariery w komunikacji zespołowej (przekonania, nawyki, stereotypy i uprzedzenia, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm)
  • Formułowanie nowych strategii komunikowania się w zespole
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.