Motywowanie i angażowanie pracowników do pracy w świecie VUCA
Cele
CELEM SZKOLENIA jest rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie sposobów motywowania pracowników oraz skutecznego doboru metod i technik motywacyjnych i budujących zaangażowanie.
Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:
Budować zaangażowanie i wspierać pracowników w ich codziennej realizacji zadań
Uczyć ludzi samodzielności i odpowiedzialności za wykonywaną pracę
Właściwie udzielić informacji zwrotnej odnośnie wyników pracy (przekazać krytykę i pochwałę)
Stosować odpowiednie narzędzia motywacyjne do potrzeb pracowników i sytuacji
Korzyści
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA
Wzrost efektywności realizacji wyznaczonych celów i zadań pracownikom
Skuteczniejsze prowadzenie rozmów z pracownikami, na temat wyników pracy
Wzrost skuteczności doboru odpowiednich indywidualnych motywatorów do pracowników
Wzrost efektywności i transparentności pracy pracowników
Wzrost skuteczności rozwiązywania problemów
KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI
Wzrost zaangażowania pracowników w zespole i w organizacji
Wzrost efektywności pracy zespołu i całej organizacji
Wzrost skuteczność realizacji celów organizacji
Poprawa konkurencyjności firmy
Program
ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO
Aktualnie stosowana polityka i system motywacyjny w firmie, z uwzględnieniem jej misji, wizji, celów, kultury organizacyjnej. Systemy motywacyjne i lojalnościowe
Motywowanie finansowe i pozafinansowe. Pozafinansowe działania kierownictwa w organizacji
Motywacja i zaangażowanie to nie jest to samo – podobieństwa i różnice
Skuteczne strategie motywacyjne – wymiana doświadczeń oraz przegląd aktualnych i powoli dezaktualizujących się koncepcji.
Psychologia motywacji w pigułce – wybrane teorie motywacji, jak się mają do sytuacji globalnego kryzysu i jak z nich korzystać w firmie. Koncepcje motywacji 1.0, 2.0 oraz 3.0
Motywacja 1.0 – motywacja poprzez czynniki biologiczne: jedzenie, sen, etc., reakcja: uciekaj albo walcz. Dlaczego Maslow miał rację – czyli jak zadbać o podstawowe potrzeby pracowników?
Motywacja 2.0 – motywacja zewnętrzna – poprzez system nagród i kar (kij i marchewka)
Motywacja 3.0 – motywacja wewnętrzna – poprzez wyzwania, poczucie celu i sensu oraz autonomię pracy
Motywowanie, a różnice pokoleniowe
Motywowanie rożnych generacji pracowników
Jakie motywatory i demotywatory działają na BB, X, Y, Z?
Czynniki wpływające na efektywność pracy zespołowej
Diagnoza kondycji zespołu i wyznaczanie obszarów aktywności
Modelowanie nastawienia pracowników i narzędzia modyfikowania zachowań pracowników (czy tradycyjny system nagród i konsekwencji działa? A jeśli tak, kiedy działa, a kiedy nie?)
Motywowanie zespołu podczas realizacji zadań dla podniesienia efektywności pracy
Wspieranie pracowników w ich rozwoju zawodowym oraz samodzielności i odpowiedzialności
Problemy oceny kompetencji i nagradzania w pracy – przegląd najczęściej występujących błędów popełnianych podczas motywowania pracowników
Rola menedżera w procesie motywowania pracowników
Obszary odpowiedzialności menedżerskiej za motywacje pracowników
Potrzeby pracowników jako źródło motywacji
Diagnoza motywatorów i czynników higieny – zbudowanie bazy czynników motywujących i demotywujących pracowników
Dopasowanie zadań i środowiska pracy do typu motywacji pracownika
Budowanie autorytetu menedżera
Motywowanie poprzez wartości
Analiza indywidualnych wartości i ich hierarchizacja
Wykorzystanie racjonalno-emocjonalnego modelu reagowania
Motywowanie poprzez informacje zwrotną
Cele realizowane przez informacje zwrotną
Udzielanie feed-backu pracownikowi odnośnie wyników pracy
Struktury konstruktywnej informacji zwrotnych po wykonaniu zadania (struktura oceniająca i struktura rozwijająca)
Budowanie zaangażowania pracowników
Docieranie do grup formalnych i nieformalnych
Organizowanie i prowadzenie efektywnych spotkań w zespole
Angażowanie poprzez rozwój i samorozwój pracowników – wewnętrzne programy rozwojowe w organizacji
Angażowanie poprzez ciągłe doskonalenie czyli: systemy usprawnień, kaizen, pracownicze programy pomysłów, etc.
Forma szkolenia
METODYKA SZKOLEŃ
Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:
1. MODELE I STANDARDY:
Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
Model J. Kirkpatrick’a
Standard SUS 2.0
2. WARSZTATY STACJONARNE
Metodyka szkoleniowa:
Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
Zespołowe rozwiązywanie problemów
Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych.
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
Transfer wiedzy do środowiska pracy
Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
Monitoring realizacji i postępów
Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
Minimalna liczba uczestników: 6 osób
Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem
3. WARSZTATY ONLINE
Metodyka szkoleniowa:
Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe:
Formy aktywności:
Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
Case study, quizy, gry online
Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi).
Formuła warsztatu online:
2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
Minimalna liczba uczestników: 6 osób
Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
Transfer wiedzy do środowiska pracy
Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
Monitoring realizacji i postępów
Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies
były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.