Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje – efektywność liderów i organizacji

Motywowanie i angażowanie pracowników do pracy w świecie VUCA

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie sposobów motywowania pracowników oraz skutecznego doboru metod i technik motywacyjnych i budujących zaangażowanie.

Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:

  • Budować zaangażowanie i wspierać pracowników w ich codziennej realizacji zadań
  • Uczyć ludzi samodzielności i odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  • Właściwie udzielić informacji zwrotnej odnośnie wyników pracy (przekazać krytykę i pochwałę)
  • Stosować odpowiednie narzędzia motywacyjne do potrzeb pracowników i sytuacji
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost efektywności realizacji wyznaczonych celów i zadań pracownikom
  • Skuteczniejsze prowadzenie rozmów z pracownikami, na temat wyników pracy
  • Wzrost skuteczności doboru odpowiednich indywidualnych motywatorów do pracowników
  • Wzrost efektywności i transparentności pracy pracowników
  • Wzrost skuteczności rozwiązywania problemów

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost zaangażowania pracowników w zespole i w organizacji
  • Wzrost efektywności pracy zespołu i całej organizacji
  • Wzrost skuteczność realizacji celów organizacji
  • Poprawa konkurencyjności firmy
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

  • Aktualnie stosowana polityka i system motywacyjny w firmie, z uwzględnieniem jej misji, wizji, celów, kultury organizacyjnej. Systemy motywacyjne i lojalnościowe
  • Motywowanie finansowe i pozafinansowe. Pozafinansowe działania kierownictwa w organizacji
  • Motywacja i zaangażowanie to nie jest to samo – podobieństwa i różnice
  • Skuteczne strategie motywacyjne – wymiana doświadczeń oraz przegląd aktualnych i powoli dezaktualizujących się koncepcji.
  • Psychologia motywacji w pigułce – wybrane teorie motywacji, jak się mają do sytuacji globalnego kryzysu i jak z nich korzystać w firmie. Koncepcje motywacji 1.0, 2.0 oraz 3.0
  • Motywacja 1.0 – motywacja poprzez czynniki biologiczne: jedzenie, sen, etc., reakcja: uciekaj albo walcz. Dlaczego Maslow miał rację – czyli jak zadbać o podstawowe potrzeby pracowników?
  • Motywacja 2.0 – motywacja zewnętrzna – poprzez system nagród i kar (kij i marchewka)
  • Motywacja 3.0 – motywacja wewnętrzna – poprzez wyzwania, poczucie celu i sensu oraz autonomię pracy

Motywowanie, a różnice pokoleniowe

  • Motywowanie rożnych generacji pracowników
  • Jakie motywatory i demotywatory działają na BB, X, Y, Z?

Czynniki wpływające na efektywność pracy zespołowej

  • Diagnoza kondycji zespołu i wyznaczanie obszarów aktywności
  • Modelowanie nastawienia pracowników i narzędzia modyfikowania zachowań pracowników (czy tradycyjny system nagród i konsekwencji działa? A jeśli tak, kiedy działa, a kiedy nie?)
  • Motywowanie zespołu podczas realizacji zadań dla podniesienia efektywności pracy
  • Wspieranie pracowników w ich rozwoju zawodowym oraz samodzielności i odpowiedzialności
  • Problemy oceny kompetencji i nagradzania w pracy – przegląd najczęściej występujących błędów popełnianych podczas motywowania pracowników

Rola menedżera w procesie motywowania pracowników

  • Obszary odpowiedzialności menedżerskiej za motywacje pracowników
  • Potrzeby pracowników jako źródło motywacji
  • Diagnoza motywatorów i czynników higieny – zbudowanie bazy czynników motywujących i demotywujących pracowników
  • Dopasowanie zadań i środowiska pracy do typu motywacji pracownika
  • Budowanie autorytetu menedżera

Motywowanie poprzez wartości

  • Analiza indywidualnych wartości i ich hierarchizacja
  • Wykorzystanie racjonalno-emocjonalnego modelu reagowania

Motywowanie poprzez informacje zwrotną

  • Cele realizowane przez informacje zwrotną
  • Udzielanie feed-backu pracownikowi odnośnie wyników pracy
  • Struktury konstruktywnej informacji zwrotnych po wykonaniu zadania (struktura oceniająca i struktura rozwijająca)

Budowanie zaangażowania pracowników

  • Docieranie do grup formalnych i nieformalnych
  • Organizowanie i prowadzenie efektywnych spotkań w zespole
  • Angażowanie poprzez rozwój i samorozwój pracowników – wewnętrzne programy rozwojowe w organizacji
  • Angażowanie poprzez ciągłe doskonalenie czyli: systemy usprawnień, kaizen, pracownicze programy pomysłów, etc.
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.