Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje – efektywność liderów i organizacji

Podejmowanie skutecznych decyzji w świecie VUCA

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności rozwiązywania problemów oraz racjonalnego podejmowania decyzji. Podczas szkolenia kształtować będziemy nawyki zwiększające efektywność podejmowanych decyzji także tych trudnych, podejmowanych w warunkach dużej niepewności oraz presji sytuacji. Uczestnicy poznają także mechanizmy obniżające racjonalność decyzji oraz różne aspekty oceny zagrożeń i ryzyka.

 

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Indywidulanie i zespołowo podejmować decyzje i rozwiązywać powstające problemy
  • Podejmować bardziej racjonalne decyzje w oparciu o poznane narzędzia i techniki
  • Przewidywać konsekwencje i skutki podejmowanych decyzji
  • Podejmować decyzji w zmiennym, niepewnym, złożonym i niejednoznacznym świcie VUCA

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Zasady podejmowania decyzji

  • W jaki sposób podejmujemy decyzje, a jak powinniśmy podejmować decyzje?
  • Sytuacje decyzyjne. Warunki podejmowania decyzji:
  • Podejmowanie decyzji w warunkach pewności
  • Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka
  • Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności (paraliż decyzyjny, 4 poziomy niepewności wg H. Courtney’a, J. Kirkland’a i P. Viguerie’a, niepewność rezydualna (residual uncertainty)
  • Podejmowanie decyzji w warunkach ograniczonych czasowo
  • Rodzaje decyzji (strategiczne, taktyczne i operacyjne oraz kierownicze, zespołowe i indywidaulne)
  • Typy decyzji (bezwiedne, intuicyjne i racjonalne)

Model racjonalnego podejmowania decyzji

  • Etapy racjonalnego podejmowania decyzji
  • Rozpoznanie i zdefiniowanie problemu decyzyjnego oraz analiza jego przyczyn
  • Zdefiniowanie kryteriów do podjęcia decyzji (ustalenie jaka wartość, cel, interes liczy się, co jest priorytetem)
  • Przewidywanie skutków i konsekwencji podejmowanych decyzji
  • Ustalenie możliwych rozwiązań
  • Analiza i ocena każdego z rozwiązań przy użyciu spełniania kryteriów i ważności kryteriów
  • Wybór optymalnego rozwiązania, czyli tego które osiągnęło najwyższy wynik
  • Wdrożenie rozwiązania i kontrola jego wykonania
  • Rola komunikacji w rozumieniu podjętych decyzji (prezentowanie decyzji, argumentowanie i obrona własnej decyzji, przekonywanie współpracowników do danego rozwiązania

Błędy w podejmowaniu decyzji

  • Bariery utrudniające  podejmowanie  racjonalnych  decyzji:
  • Bariery kompetencyjne
  • Bariery organizacyjne
  • Bariery informacyjne
  • Bariery w  obiektywnym  podejmowaniu  decyzji  wg  j. Penca
  • Bariera hierarchiczna
  • Bariera hierarchiczności
  • Bariera mądrości grupowej
  • Bariera taktyczna
  • Bariera „pozornych” kompetencji

Indywidualne  style  podejmowania decyzji

  • Dyrektywny
  • Analityczny
  • Koncepcyjny
  • Behawiorystyczny

Odwaga menedżerska w podejmowaniu decyzji

  • Czym jest odwaga menedżerska? Co decyduje o tym, że jesteś lub nie jesteś odważny?
  • Jak budować w swoim zespole kulturę odwagi i wytrwałości pracowników?
  • Skutki braku odwagi menedżerskiej w organizacjach.
  • Jak przygotować siebie i zespół na trudne decyzje.

Kreatywne  podejście w podejmowaniu decyzji

  • Określanie przestrzeni problemowej
  • Odkrywanie celów
  • Analiza SWOT
  • Problem centralny rozłożony na czynniki pierwsze
  • Dostarczanie informacji, uszczegóławianie faktów, redefinicje problemów
  • Generowanie pomysłów
  • Wybieranie rozwiązań
  • Ocena rozwiązań

Techniki generowania rozwiązań

  • Technika burza mózgów i odwróconej burzy mózgów
  • Technika 635
  • 6 kapeluszy myślowych Edwarda de Bono
  • Mind mapping
  • Diagram Ishikawy
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost szybkości podejmowania właściwych decyzji
  • Wzrost skuteczności rozwiązywania problemów
  • Efektywne wykorzystanie technik rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji
  • Wzrost pewności siebie w podejmowaniu decyzji
  • Większa odpowiedzialność za skutki swoich decyzji

 

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost szybkości reakcji firmy na potrzeby jej klientów zewnętrznych i wewnętrznych
  • Optymalizowanie procesów decyzyjnych w organizacji
  • Wzrost efektywności pracy zespołu i całej organizacji
  • Wzrost skuteczności realizacji celów biznesowych
  • Poprawa konkurencyjności firmy
Program
Forma szkolenia

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej, zarówno na sali szkoleniowej (stacjonarnie) oraz w formie warsztatów on-line (zdalnie).

Wszystkie nasze szkolenia realizowane w oparciu o stosowany przez nas:

  • model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)

  • model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)

  • model J. Kirkpatrick’a

  • standard SUS 2.0

Warsztaty na sali szkoleniowej (stacjonarne)

Metodyka szkoleniowa

Warsztat przeprowadzony jest metodami aktywnymi, jako intensywna praca praktyczna na sali szkoleniowej z trenerem (80% zadań praktycznych, 20% zajęć teoretycznych), co pozwala zachować wysoce interaktywny charakter procesu uczenia. Metoda warsztatowa skupiona jest na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników grupy, tworzy okazję do zdobywania nowych doświadczeń i rozwijania umiejętności: biznesowych, psychologicznych i społecznych.

Zadania proponowane w trakcie szkolenia uwzględniają bieżące sytuację i specyfikę działalności Państwa firmy (analiza przypadków – tzw. case study), a ponadto:

  • gry decyzyjne, strategiczne, metodyka grywalizacyjna

  • zespołowe rozwiązywanie problemów

  • symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych

  • prezentacje oraz mini wykłady

  • sesje burzy mózgów

  • dyskusje grupowe

  • zadania indywidulane i zespołowe

  • odgrywanie ról i scenek


Każde zadania praktyczne zawierają element działania i podsumowania w formie sharing session (wymiana pogłębionych refleksji i spostrzeżeń uczestników). Podsumowania trenera zamykają poszczególne bloki zagadnień. W trakcie warsztatu wykorzystywane są również testy pozwalające na rozpoznanie własnych predyspozycji oraz środki audiowizualne (kamera video do rejestracji i odtwarzania przebiegu niektórych ćwiczeń, fragmenty filmów szkoleniowych etc.)

Praca podczas szkolenia skoncentrowana będzie na poszukiwaniu najbardziej użytecznych i praktycznych w zastosowaniu rozwiązań, wypracowanych w oparciu o konkretne przykłady z życia organizacji lub przykłady z branż o podobnym profilu.

Wspieramy zastosowanie nowo nabytej wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy poprzez zbudowanie indywidualnego Planu Działań Wdrożeniowych (PDW), którego celem jest:

  • transfer wiedzy do środowiska pracy

  • zastosowanie rozwijanych podczas szkolenia kompetencji w praktyce, czyli codziennej pracy

  • monitoring realizacji i postępów wdrożenia nowych kompetencji

  • wzrost motywacji uczestników do zmiany nawyków i sposobu pracy


Formuła warsztatu STACJONARNEGO

  • 2 dni szkoleniowe

  • 16 godzin szkoleniowych (realizowanych najczęściej 2x8h)

  • zadanie wdrożeniowe po każdym szkoleniu

  • maksymalna liczba uczestników 15 osób

  • minimalna liczba uczestników 6 osób

Szkolenie zostanie prowadzone są przez trenerów praktyków z co najmniej kilkunastoletnim doświadczeniem trenerskim i biznesowym, którzy zostali pozytywnie zweryfikowani na przestrzeni naszych kilkunastoletnich doświadczeń.

Wszystkie szkolenia poprzedzone są pre i post workami w formie zadań, zapoznania się z konkretnymi treściami, case study etc.


Warsztaty na sali wirtualnej (on-line)

Metodyka szkoleniowa

Warsztat on-line przeprowadzony jest także metodami aktywnymi, skupiona jest przede wszystkim na przekazywaniu kluczowej wiedzy i wymianie doświadczeń, w możliwie jak najbardziej aktywnych i interaktywnych formach. W tym celu wykorzystywane są różne formy pracy on linowej:

  • praca w podgrupach (w podziale nad podpokoje)

  • dyskusja na forum

  • burza mózgów

  • case study

  • quizy, gry on-line

  • zadania indywidualne

  • wykorzystanie chatów moderowanych etc.

Nasze warsztaty realizujemy w oparciu o różnorodne technologie transmisji video tj. Live Webinar, Zoom, Clickmeeting, MS Teams, Google Meet etc.) oraz różnego rodzaju rozwojowe narzędzia cyfrowe np. Mural, Miro, Padlet, Mentimeter, etc. . W formie on-line realizujemy też webinaria, podcasty, warsztaty team buildingowe etc.)


Praca podczas szkolenia skoncentrowana będzie na poszukiwaniu najbardziej użytecznych i praktycznych w zastosowaniu rozwiązań, wypracowanych w oparciu o konkretne przykłady z życia organizacji lub przykłady z branż o podobnym profilu.

Wspieramy zastosowanie nowo nabytej wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy poprzez zbudowanie indywidualnego Planu Działań Wdrożeniowych (PDW), którego celem jest:

  • transfer wiedzy do środowiska pracy

  • zastosowanie rozwijanych podczas szkolenia kompetencji w praktyce, czyli codziennej pracy

  • monitoring realizacji i postępów wdrożenia nowych kompetencji

  • wzrost motywacji uczestników do zmiany nawyków i sposobu pracy


Formuła warsztatu ONLINE:

  • 2 dni szkoleniowe

  • 16 godzin szkoleniowych (realizowanych najczęściej 4 x 4h lub 2 x 8h)

  • zadanie wdrożeniowe po każdej sesji

  • maksymalna liczba uczestników 15 osób

  • minimalna liczba uczestników 6 osób

Zajęcia w formie on line’owej realizowane są najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym we współpracy, konsultacjach z trenerem.

Podczas szkoleń w formie on-line uczestnicy:

  • mają okazję po każdej sesji zaplanować zadanie wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje, a przy tym

  • mają stały kontakt z trenerem w formie on-line, który daje dodatkową okazję do inspiracji i wymiany doświadczeń także z innymi uczestnikami.

  • mają stały kontakt z grupą (zamkniętą grupę dyskusyjną on-line i cykliczne, krótkie sesje pytań i odpowiedzi, np. na temat zadań wdrożeniowych).

Brak interakcji z uczestnikami w sali szkoleniowej można zrównoważyć rozłożeniem procesu szkolenia na etapy, z okazjami do ich wdrożenia i do czerpania z informacji zwrotnych od grupy i trenera.

Szkolenie zostanie prowadzone są przez trenerów praktyków z co najmniej kilkunastoletnim doświadczeniem trenerskim i biznesowym, którzy zostali pozytywnie zweryfikowani na przestrzeni naszych kilkunastoletnich doświadczeń.

Wszystkie szkolenia poprzedzone są pre i post workami w formie zadań, zapoznania się z konkretnymi treściami, case study etc.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.