Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje – efektywność liderów i organizacji

Podejmowanie skutecznych decyzji w świecie VUCA

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności rozwiązywania problemów oraz racjonalnego podejmowania decyzji. Podczas szkolenia kształtować będziemy nawyki zwiększające efektywność podejmowanych decyzji także tych trudnych, podejmowanych w warunkach dużej niepewności oraz presji sytuacji. Uczestnicy poznają także mechanizmy obniżające racjonalność decyzji oraz różne aspekty oceny zagrożeń i ryzyka.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Indywidulanie i zespołowo podejmować decyzje i rozwiązywać powstające problemy
  • Podejmować bardziej racjonalne decyzje w oparciu o poznane narzędzia i techniki
  • Przewidywać konsekwencje i skutki podejmowanych decyzji
  • Podejmować decyzji w zmiennym, niepewnym, złożonym i niejednoznacznym świcie VUCA
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost szybkości podejmowania właściwych decyzji
  • Wzrost skuteczności rozwiązywania problemów
  • Efektywne wykorzystanie technik rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji
  • Wzrost pewności siebie w podejmowaniu decyzji
  • Większa odpowiedzialność za skutki swoich decyzji

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost szybkości reakcji firmy na potrzeby jej klientów zewnętrznych i wewnętrznych
  • Optymalizowanie procesów decyzyjnych w organizacji
  • Wzrost efektywności pracy zespołu i całej organizacji
  • Wzrost skuteczności realizacji celów biznesowych
  • Poprawa konkurencyjności firmy
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Zasady podejmowania decyzji

  • W jaki sposób podejmujemy decyzje, a jak powinniśmy podejmować decyzje?
  • Sytuacje decyzyjne. Warunki podejmowania decyzji:
  • Podejmowanie decyzji w warunkach pewności
  • Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka
  • Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności (paraliż decyzyjny, 4 poziomy niepewności wg H. Courtney’a, J. Kirkland’a i P. Viguerie’a, niepewność rezydualna (residual uncertainty)
  • Podejmowanie decyzji w warunkach ograniczonych czasowo
  • Rodzaje decyzji (strategiczne, taktyczne i operacyjne oraz kierownicze, zespołowe i indywidaulne)
  • Typy decyzji (bezwiedne, intuicyjne i racjonalne)

Model racjonalnego podejmowania decyzji

  • Etapy racjonalnego podejmowania decyzji
  • Rozpoznanie i zdefiniowanie problemu decyzyjnego oraz analiza jego przyczyn
  • Zdefiniowanie kryteriów do podjęcia decyzji (ustalenie jaka wartość, cel, interes liczy się, co jest priorytetem)
  • Przewidywanie skutków i konsekwencji podejmowanych decyzji
  • Ustalenie możliwych rozwiązań
  • Analiza i ocena każdego z rozwiązań przy użyciu spełniania kryteriów i ważności kryteriów
  • Wybór optymalnego rozwiązania, czyli tego które osiągnęło najwyższy wynik
  • Wdrożenie rozwiązania i kontrola jego wykonania
  • Rola komunikacji w rozumieniu podjętych decyzji (prezentowanie decyzji, argumentowanie i obrona własnej decyzji, przekonywanie współpracowników do danego rozwiązania

Błędy w podejmowaniu decyzji

  • Bariery utrudniające  podejmowanie  racjonalnych  decyzji:
    • Bariery kompetencyjne
    • Bariery organizacyjne
    • Bariery informacyjne
    • Bariery w  obiektywnym  podejmowaniu  decyzji  wg  j. Penca
    • Bariera hierarchiczna
    • Bariera hierarchiczności
    • Bariera mądrości grupowej
    • Bariera taktyczna
    • Bariera „pozornych” kompetencji

Indywidualne  style  podejmowania decyzji

  • Dyrektywny
  • Analityczny
  • Koncepcyjny
  • Behawiorystyczny

Odwaga menedżerska w podejmowaniu decyzji

  • Czym jest odwaga menedżerska? Co decyduje o tym, że jesteś lub nie jesteś odważny?
  • Jak budować w swoim zespole kulturę odwagi i wytrwałości pracowników?
  • Skutki braku odwagi menedżerskiej w organizacjach.
  • Jak przygotować siebie i zespół na trudne decyzje.

Kreatywne  podejście w podejmowaniu decyzji

  • Określanie przestrzeni problemowej
  • Odkrywanie celów
  • Analiza SWOT
  • Problem centralny rozłożony na czynniki pierwsze
  • Dostarczanie informacji, uszczegóławianie faktów, redefinicje problemów
  • Generowanie pomysłów
  • Wybieranie rozwiązań
  • Ocena rozwiązań

Techniki generowania rozwiązań

  • Technika burza mózgów i odwróconej burzy mózgów
  • Technika 635
  • 6 kapeluszy myślowych Edwarda de Bono
  • Mind mapping
  • Diagram Ishikaw
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.