Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje – efektywność liderów i organizacji

Różnice międzykulturowe w biznesie

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój i doskonalenie umiejętności nawiązywania międzynarodowych kontaktów biznesowych, budowania współpracy i zrozumienia w zespole wielokulturowym, prowadzenia projektów, negocjacji z obywatelami różnych krajów i kultur. Uczestnicy nauczą się radzenia sobie w relacjach i współpracy biznesowej z partnerami z różnych kultur.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Odnaleźć się w kulturze pracy danego kraju poznając zasady i style komunikacji oraz ich wpływ na kontakty biznesowe
  • Identyfikować podstawowe różnice kulturowe i cechy charakterystyczne wybranych kultur
  • Zwalczać stereotypy i przekonania kulturowe mające wpływ na efektywność współpracy
  • Stosować zasady biznesowego savoir-vivre w różnych kulturach, specyfiki pracy zespołów wielokulturowych
  • Zapobiegać nieporozumieniom w zespołach międzykulturowych
  • Poprawiać współpracę w zespołach i doskonalić kompetencje międzykulturowe
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Poprawa umiejętności współpracy w zespołach wielokulturowych
  • Zmniejszenie obaw i stresu wynikających ze współpracy zagranicznej
  • Wzrost poczucia własnej wartości oraz budowy wizerunku profesjonalnego eksperta
  • Zwiększenie poziomu świadomości i uważności w kontaktach międzykulturowych

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Poprawa poziomu współpracy i zaangażowania osób z różnych obszarów kulturowych
  • Poprawa wymiany informacji oraz stosowania najlepszych praktyk między współpracownikami
  • Wzrost efektywności przebiegu procesów wewnątrzorganizacyjnych
  • Wzrost konkurencyjności firmy o międzynarodowych charakterze
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

  • Model góry lodowej – elementy składowe kultur narodowych
  • Moja kultura vs inne kultury – system wartości, symbole i ideały zakodowane w naszej tradycji jako elementy tworzące nasz punkt widzenia
  • Typy kultur. Kultury społeczne i indywidualistyczne. Kultury zachowawcze i ekspresyjne. Wzorce zachowań i wnioski praktyczne – w odniesieniu do omawianych typów kultur
  • Różnice kulturowe – charakterystyka wybranych kultur
  • Czas w różnych kulturach
  • Komunikacja i emocje w różnych kulturach
  • Budowanie relacji międzyludzkich w różnych kulturach
  • Efektywność pracy zespołowej w różnych kulturach
  • Stereotypy i archetypy kulturowe – kiedy pomagają, a zwłaszcza kiedy utrudniają komunikację
  • Szok kulturowy – czyli trudności wynikające z pierwszego kontaktu z inną kulturą (w razie potrzeb)

Wpływ kultury na sposób pracy, komunikacji oraz na relacje partnerskie

  • Komunikacja w zespole wielokulturowym
  • Sposoby efektywnej komunikacji w zespole
  • Style komunikacji w różnych kulturach (bezpośredni i pośredni)
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna w kontaktach biznesowych
  • Omówienie narzędzi komunikacyjnych m.in.: rozmowa telefoniczna, komunikacja mailowa etc.
  • Komunikacja mailowa – korespondencja z perspektywy różnych kultur (bezpośredniość w kulturze, email jako potencjalne źródło konfliktów), różnice w pisaniu maili.
  • Komunikacja telefoniczna – specyfika prowadzenia rozmów
  • Prowadzenie spotkań w zespole wielokulturowym– typowe problemy w komunikacji.
  • Elementy wywieranie wpływu, przekonywanie do własnego punktu widzenia, kontrolowanie przebiegu spotkania.
  • Zasady współpracy w zespole wielokulturowym
  • Specyfika zespołów wielokulturowych. Style pracy, a style kierowania, role w zespole hierarchiczność: autokracja vs. demokracja, decyzyjność i równouprawnienie w różnych kulturach
  • Poprawa współpracy w zespole międzykulturowym
  • Zapobieganie nieporozumieniom w zespole międzykulturowym
  • Negocjacje wielokulturowe – składanie ofert, odpowiadanie na oferty, negocjacje win – win, targowanie się, odmawianie.
  • Proces podejmowania decyzji. Decyzja i jej komunikowanie w aspekcie międzykulturowym. Styl podejmowania decyzji.
  • Biznesowy savoir-vivre a kultura
  • Doskonalenie kompetencji międzykulturowych
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.