Wdrażanie metody 5S
Cele
CELEM SZKOLENIA jest poznanie kroków metody 5S oraz jej wdrażanie w poszczególnych obszarach w przedsiębiorstwie. Metoda ta jest absolutną podstawą do stworzenia dobrej organizacji i standaryzacji pracy.
Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:
- Sprawnie organizować pracę własną i podwładnych
- Optymalizować miejsce pracy korzystając z prostych 5 kroków i zasad
- Standaryzować zadania i wykonywana pracę
- Lepiej zarządzać procesami z współpracującymi działami
- Wyznaczać i podnosić kluczowe wskaźniki wydajnościowo – efektywnościowe dla procesów
Korzyści
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA
- Poznanie narzędzi służących do standaryzacji pracy i procesów
- Standaryzacja i systematyka w działaniu wszystkich pracowników firmy, a tym samym poprawa organizacji firmy
- Wdrożenie w codzienną praktykę rozwiązań pozwalających na szybkie i efektywne zmniejszenie kosztów pracy w procesach
- Skrócenie czasu realizacji zadań oraz optymalne angażowanie zasobów
KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI
- Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na obszarach objętych systemem 5S
- Zwiększenie przejrzystości środowiska pracy
- Zwiększenie produktywności i wydajności pracowników
- Zaangażowanie pracowników w utrzymanie standardów pracy
- Tworzenie planów wprowadzania zmian doskonalących standaryzacje pracy
Program
ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO
- Podstawowe założenia metody 5S pod kątem poprawy efektywności pracy w organizacji
- Cele i korzyści wprowadzenia systemu 5S do organizacji
- Kaizen w procesie 5S, doskonalenie procesu
- Przygotowanie organizacji do wdrażania metod (pracownicy, budżety, liderzy projektu). Jakich błędów należy unikać i jakie rozwiązania sprawdzają się najlepiej podczas wdrożenia?
- Zmiana nawyków pracy. Opór przed wdrożeniem zmian. Sposoby radzenie sobie z oporem pracowników do zmian.
- Helikopter view – warsztat celem oceny na jakim jesteśmy etapie jako firma.
Warsztat: 5S – standaryzacja pracy
- Przedstawienie i omówienie poszczególnych kroków 5S.
- Omówienie etapu Selekcja. Workshop na wybranych stanowiskach w organizacji
- Omówienie etapu Systematyzacja. Workshop na wybranych stanowiskach w organizacji
- Omówienie etapu Sprzątanie. Workshop na wybranych stanowiskach w organizacji
- Omówienie etapu Standaryzacja. Workshop na wybranych stanowiskach w organizacji
- Omówienie etapu Samokontrola. Workshop na wybranych stanowiskach w organizacji
- Podsumowanie warsztatów
Po szkoleniu następuje wdrożenie 5S w firmie poprzez:
- Przygotowanie do wdrożenia
- Wyłonienie grupy projektowej
- Wyznaczenie obszarów do wdrożenia systemu 5S.
- Wyłonienie właścicieli poszczególnych obszarów.
- Ustalenie polityki wprowadzenia systemu 5S w firmie
- Sporządzenie planu i omówienie przebiegu wdrożenia 5S
Forma szkolenia
METODYKA SZKOLEŃ
Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:
1. MODELE I STANDARDY:
- Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
- Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
- Model J. Kirkpatrick’a
- Standard SUS 2.0
2. WARSZTATY STACJONARNE
Metodyka szkoleniowa:
Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
- 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
- Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
- Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
- Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
- Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
- Zespołowe rozwiązywanie problemów
- Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
- Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
- Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
- Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych.
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
- Transfer wiedzy do środowiska pracy
- Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
- Monitoring realizacji i postępów
- Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
- 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
- Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
- Minimalna liczba uczestników: 6 osób
- Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem
3. WARSZTATY ONLINE
Metodyka szkoleniowa:
Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe:
Formy aktywności:
- Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
- Case study, quizy, gry online
- Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
- Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
- Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi).
Formuła warsztatu online:
- 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
- Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
- Minimalna liczba uczestników: 6 osób
- Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
- Transfer wiedzy do środowiska pracy
- Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
- Monitoring realizacji i postępów
- Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.