Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Lean szkolenia

Mapowanie i optymalizowanie procesów w organizacji

Cele

CELEM SZKOLENIA jest nabycie wiedzy i rozwój umiejętności optymalizowania procesów w firmie oraz zastosowanie efektywnych narzędzi do mapowania procesów: produkcyjnych, biurowych i administracyjnych, które w finale mają doprowadzić do zwiększenie ich efektywności.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Analizować czynności i zadania pod kątem ich optymalnej realizacji
  • Poszukiwać rezerw i marnotrawstw czasowych, kosztowych i jakościowych w bieżących procesach
  • Angażować optymalne zasoby materialne i niematerialne do sprawnej realizacji poszczególnych procesów
  • Podnosić jakość i efektywność realizowanej pracy w analizowanych procesach
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Poznanie podstawowych zasad optymalizacji i doskonalenia procesów
  • Poznanie narzędzi diagnozy i optymalizacji procesów
  • Skrócenie czasu realizacji zadań oraz optymalne angażowanie zasobów
  • Wzrost świadomości biznesowej wśród pracowników

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost efektywności pracy pracowników
  • Osiąganie lepszych wyników biznesowych
  • Skrócenie czasu realizacji wartości dla klienta
  • Wzrost skuteczności przebiegu procesów
  • Zmniejszenie kosztów operacyjnych w procesach od kilkunastu do kilkudziesięciu %
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

  • Wprowadzenie do metodyki Lean Management
  • Podstawowe złożenia oraz korzyści wynikających z wprowadzenia Lean do organizacji
  • 8 typów marnotrawstw występujących w organizacjach
  • Proces wdrażania metodyki Lean Management
  • Podejście procesowego w organizacji. Zarządzanie procesami. Przebieg procesów, elementy wejścia i wyjścia z procesów, elementy składowe procesów.
  • Zasady modelowania procesów w organizacji. Wybór metodyki modelowania procesów.

Mapowanie obecnego stanu procesu (AS-IS) czyli:

  • Ocena stanu faktycznego czyli przebiegu wszystkich realizowanych operacji (działań i czynności).
  • Analiza przebiegu procesu przez stanowiska (czyli zakresu i sposobu pracy, identyfikacja punktów krytycznych na stanowisku, analiza obecnych miar i wskaźników procesu – KPI).

Analiza i ocena:

  • efektywności procesu (identyfikacja wszelkich marnotrawstw),
  • stabilności procesów (identyfikacja wszelkich odchyleń jakościowych i czasowych od wdrożonego standardu w organizacji),
  • logiki procesu (sposobu zorganizowania działań i obciążenia poszczególnych stanowisk)

Modelownie optymalnego procesu docelowego TO-BE

  • Wyeliminowanie wszystkich zidentyfikowanych wcześniej nieefektywnych i zbędnych czynności z punktu widzenia przede wszystkim oczekiwań klienta wewnętrznego i zewnętrznego.
  • Zdefiniowanie miar i wskaźników efektywności procesu (KPI), zidentyfikowanie osób mających faktyczny i największy wpływ na nie
  • Określenie zakresów odpowiedzialności ludzi w procesie czyli wpływu danego pracownika na proces.
  • Narzędzia do mapowania i optymalizowania procesów: SIPOC, VOC, RACI, Flow Chart, Swimline

Ciągłe doskonalenie

  • Omówienie zasad prowadzenia projektów doskonalących według koncepcji PDCA oraz przedstawienie założeń podejścia Continuous Improvement

Zaplanowanie wdrożenia zmian

  • Budowa planu wdrożenia tzw. road map wdrożenia zmian w każdym procesie (wg schematu: co-kto-do kiedy)
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.