Mapowanie i optymalizowanie procesów w organizacji
Cele
CELEM SZKOLENIA jest nabycie wiedzy i rozwój umiejętności optymalizowania procesów w firmie oraz zastosowanie efektywnych narzędzi do mapowania procesów: produkcyjnych, biurowych i administracyjnych, które w finale mają doprowadzić do zwiększenie ich efektywności.
Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:
- Analizować czynności i zadania pod kątem ich optymalnej realizacji
- Poszukiwać rezerw i marnotrawstw czasowych, kosztowych i jakościowych w bieżących procesach
- Angażować optymalne zasoby materialne i niematerialne do sprawnej realizacji poszczególnych procesów
- Podnosić jakość i efektywność realizowanej pracy w analizowanych procesach
Korzyści
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA
- Poznanie podstawowych zasad optymalizacji i doskonalenia procesów
- Poznanie narzędzi diagnozy i optymalizacji procesów
- Skrócenie czasu realizacji zadań oraz optymalne angażowanie zasobów
- Wzrost świadomości biznesowej wśród pracowników
KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI
- Wzrost efektywności pracy pracowników
- Osiąganie lepszych wyników biznesowych
- Skrócenie czasu realizacji wartości dla klienta
- Wzrost skuteczności przebiegu procesów
- Zmniejszenie kosztów operacyjnych w procesach od kilkunastu do kilkudziesięciu %
Program
ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO
- Wprowadzenie do metodyki Lean Management
- Podstawowe złożenia oraz korzyści wynikających z wprowadzenia Lean do organizacji
- 8 typów marnotrawstw występujących w organizacjach
- Proces wdrażania metodyki Lean Management
- Podejście procesowego w organizacji. Zarządzanie procesami. Przebieg procesów, elementy wejścia i wyjścia z procesów, elementy składowe procesów.
- Zasady modelowania procesów w organizacji. Wybór metodyki modelowania procesów.
Mapowanie obecnego stanu procesu (AS-IS) czyli:
- Ocena stanu faktycznego czyli przebiegu wszystkich realizowanych operacji (działań i czynności).
- Analiza przebiegu procesu przez stanowiska (czyli zakresu i sposobu pracy, identyfikacja punktów krytycznych na stanowisku, analiza obecnych miar i wskaźników procesu – KPI).
Analiza i ocena:
- efektywności procesu (identyfikacja wszelkich marnotrawstw),
- stabilności procesów (identyfikacja wszelkich odchyleń jakościowych i czasowych od wdrożonego standardu w organizacji),
- logiki procesu (sposobu zorganizowania działań i obciążenia poszczególnych stanowisk)
Modelownie optymalnego procesu docelowego TO-BE
- Wyeliminowanie wszystkich zidentyfikowanych wcześniej nieefektywnych i zbędnych czynności z punktu widzenia przede wszystkim oczekiwań klienta wewnętrznego i zewnętrznego.
- Zdefiniowanie miar i wskaźników efektywności procesu (KPI), zidentyfikowanie osób mających faktyczny i największy wpływ na nie
- Określenie zakresów odpowiedzialności ludzi w procesie czyli wpływu danego pracownika na proces.
- Narzędzia do mapowania i optymalizowania procesów: SIPOC, VOC, RACI, Flow Chart, Swimline
Ciągłe doskonalenie
- Omówienie zasad prowadzenia projektów doskonalących według koncepcji PDCA oraz przedstawienie założeń podejścia Continuous Improvement
Zaplanowanie wdrożenia zmian
- Budowa planu wdrożenia tzw. road map wdrożenia zmian w każdym procesie (wg schematu: co-kto-do kiedy)
Forma szkolenia
METODYKA SZKOLEŃ
Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:
1. MODELE I STANDARDY:
- Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
- Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
- Model J. Kirkpatrick’a
- Standard SUS 2.0
2. WARSZTATY STACJONARNE
Metodyka szkoleniowa:
Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
- 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
- Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
- Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
- Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
- Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
- Zespołowe rozwiązywanie problemów
- Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
- Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
- Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
- Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych.
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
- Transfer wiedzy do środowiska pracy
- Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
- Monitoring realizacji i postępów
- Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
- 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
- Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
- Minimalna liczba uczestników: 6 osób
- Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem
3. WARSZTATY ONLINE
Metodyka szkoleniowa:
Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe:
Formy aktywności:
- Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
- Case study, quizy, gry online
- Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
- Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
- Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi).
Formuła warsztatu online:
- 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
- Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
- Minimalna liczba uczestników: 6 osób
- Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
- Transfer wiedzy do środowiska pracy
- Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
- Monitoring realizacji i postępów
- Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.