Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje sprzedażowe

Trade marketing- czyli jak skutecznie budować pozycję firmy w kanałach sprzedaży

Cele

CELEM SZKOLENIA jest poznanie narzędzi Trade Marketingowych (B2C i B2B) oraz ich efektywne zastosowanie w świadomym budowaniu pozycji firm i marek w kluczowych kanałach sprzedaży.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Efektywnie stosować metody i narzędzia Trade Marketingowe.
  • Świadomie dopasowywać rozwiązania do kanałów sprzedaży i dystrybucji.
  • Poprawiać efektywność działań Trade Marketingowych, właściwie definiować cele i budować rozwiązania adekwatnie do specyfiki kanałów sprzedaży.
  • Stosować różne metody pozycjonowania produktów i marek w kanałach dystrybucyjnych.
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost świadomości zastosowania nowoczesnych narzędzi Trade Marketingowych.
  • Podejmowanie decyzji w oparciu o twarde dowody.
  • Poprawa przepływu informacji z i do komórki Trade Marketingowej.
  • Poprawa widoczności produktów w punktach sprzedaży.
  • Poprawa współpracy między działami marketingu i sprzedaży.

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost skuteczności działań promocyjnych.
  • Wzrost efektywności dystrybucji i sprzedaży produktów.
  • Budowa wizerunku profesjonalisty.
  • Wzrost efektywności budżetowej działań promocyjnych.
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

  • Definicja nowoczesnego Trade Marketingu.
  • Trade marketing jako narzędzie i miejsce w strukturze organizacyjnej.
  • Strategia trade marketingu. Rola trade marketingu w organizacji – budowanie marki, pozycjonowanie produktów, wsparcie procesu sprzedaży.

Kluczowe obszary działania:

  • Strategie produktowe, kanałowe i promocyjne. Jak skutecznie budować pozycję firmy w poszczególnych kanałach sprzedaży i u poszczególnych klientów.
  • Plany trade marketingowe – planowanie, wdrażanie i egzekucja aktywności TM.
  • Budowanie relacji w kanale dystrybucji. Wspieranie komunikacji z partnerami handlowymi.
  • Zarządzanie kategorią produktową.

Współpraca Trade Marketingu z innymi działami w firmie:

  • Marketing i Sprzedaż jako klienci wewnętrzni procesu trade marketingowego. Zbudowanie trwałych relacji opartych na efektywnej współpracy pomiędzy poszczególnymi działami.
  • Mapowanie i optymalizacja procesów międzydziałowych.
  • Definiowanie ról i odpowiedzialności w ramach działań trade marketingowych.
  • Komunikacja i współpraca między działem marketingu a sprzedaży (budowanie zespołów projektowych: Customer Team’ów / Channel Team’ów).

Organizacja pracy Trade Marketingu:

  • Kompetencje marketingowe i sprzedażowe pracowników Trade Marketingu.
  • Podejście z perspektywy kanałów i partnerów handlowych vs. marek i kategorii produktów.
  • Cykl pracy Trade Marketingu.

Psychologia zachowań klienta sieci dystrybucyjnej:

  • Fazy procesu podejmowania decyzji.
  • Jak zgrać interesy firmy, konsumenta i partnera handlowego?

Narzędzia Trade Marketingu B2C:

  • Rodzaje, zasady tworzenia, monitoring i ocena ich skuteczności.
  • Psychologiczne mechanizmy stosowane w promocjach konsumenckich.
  • Promocje offline i online:
    • Konkursy, loterie.
    • Sprzedaż premiowa.
    • Programy lojalnościowe.
    • Próbki, eventy itp.

Narzędzia Trade Marketingu B2B:

  • Rodzaje, zasady tworzenia, monitoring i ocena ich skuteczności:
    • Programy sprzedażowe.
    • Incentive.
    • Programy lojalnościowe.
    • Eventy dla kanału dystrybucji.

Co-marketing z klientem:

  • Zasady tworzenia, zarządzania i rozliczania wspólnych z dystrybucją budżetów marketingowych.

Materiały POS:

  • Główne zasady tworzenia POSM. Nowe trendy w kreacji.
  • Skuteczne kampanie w miejscu sprzedaży.
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.