Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność liderów i organizacji

Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności skutecznego zarządzania zespołem wielopokoleniowym: Baby Boomers przez X, Y, do Z. Szkolenie pozwoli uczestnikom na rozwój umiejętności budowania środowiska sprzyjającego wymianie wiedzy i doświadczenia w zespole wielopokoleniowym oraz określenie korzyści wynikających z zachowania ciągłości pokoleniowej w organizacji.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Świadomie stosować narzędzia zarządzania zespołem adekwatnie do potrzeb, możliwości i wieku pracowników
  • Korzystać z doświadczeń i potencjału wszystkich pracowników w celu budowania wartości firmy
  • Organizować pracę podwładnym zapewniając płynny przepływ informacji, doświadczeń i nowych możliwości w zespołach wielopokoleniowych
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost skuteczności kierowania zespołem wielopokoleniowym
  • Wykorzystanie potencjału i różnych doświadczeń pracowników do skutecznej realizacji zadań
  • Wzrost efektywności współpracy w zespole wielopokoleniowym
  • Wzrost lojalności i stabilności funkcjonowania podległych zespołów pracowniczych

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Stworzenie stabilnych, zintegrowanych i lojalnych zespołów pracowniczych
  • Wzrost zaangażowania pracowników w realizację codziennych zadań
  • Zwiększenie efektywności pracy i współpracy zespołowej
  • Poprawa konkurencyjności firmy
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Mozaika pokoleń – charakterystyka 4 pokoleń w pracy

  • Różnice pomiędzy pokoleniowe
  • „Kanapka pokoleniowa” – jakie korzyści i zagrożenia niesie relacja Mistrz i uczeń
  • Stosunek do autorytetów różnych grup pokoleniowych
  • Różnice w sposobach uczenia się – zdobywania i przekazywania wiedzy
  • Budowanie wiarygodności poprzez różnorodne atrybuty wizerunku
  • Koła liderskie Adaira – na czym powinien się skupić lider zespołu międzypokoleniowego

Zasady skutecznego zarządzania różnorodnym zespołem

  • Zastosowanie określonego stylu przywódczy w zależności od pokolenia: Baby boomers, X, Y, Z
  • Co motywuje różne pokolenia: Baby boomers, X, Y, Z?
  • Moje preferencje przywódcze jako lidera – autodiagnoza stylu zarządzania różnorodnością.
  • Budowanie autorytetu w zespole wielopokoleniowym – czyli jak pogodzić różne potrzeby, oczekiwania, wartości, idee/ poglądy i cele?
  • Inteligencja emocjonalna menedżera – kluczowa kompetencja budująca wiarygodność i pozycję menedżera w zespole różnorodnym
  • Błędy liderów w zarządzaniu różnorodnym zespołem.

Konflikt w zespole wielopokoleniowym

  • Przyczyny konfliktów w zespołach różnorodnych.
  • Co budzi niechęć i demotywuje poszczególne generacje?
  • Jak rozwiązywać sytuacje trudne w zespołach wielopokoleniowych
  • Konflikt i zachowania patologiczne. Czy zawsze musi się skończyć źle?
  • Kiedy konflikt w różnorodnym zespole może być konstruktywny?

Dialog międzypokoleniowy – rafy i bariery

  • Komunikacja i zarządzanie informacją w zespole międzypokoleniowym
  • Komunikowani wartości w zespole wielopokoleniowym
  • Savoir vivre w zespole – jakie zachowania są akceptowalne dla poszczególnych pokoleń
  • Czy kompetencje językowe mają znaczenie – esej czy SMS
  • Bariery komunikacyjne w zespole międzypokoleniowym

Organizacja pracy wspierająca zespoły międzypokoleniowe

  • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
  • Spotkania w zespole wielopokoleniowym
  • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
  • Mentoring odwrócony – zasady
  • Podejście do zmian w firmie
    • zasady zarządzania swoimi zadaniami
    • elastyczność – co to znaczy w praktyce
    • tempo adaptacji – jak na nie wpływać

Budowanie kapitału społecznego jako element zarządzania zespołem w pracy

  • Co jest ważne dla pracowników?
  • Motywowanie różnych pokoleń – tak samo czy inaczej?
  • Społeczna odpowiedzialność firm – ważne dla otoczenia czy dla naszych pracowników
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.