Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność liderów i organizacji

Empatyczny lider w świecie VUCA

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności budowania siły i odporności psychicznej lidera, szczególnie istotnej kompetencji w świecie ciągłych zmian, niepewności co do przyszłości, pojawiających się licznych wyzwań i trudności, czyli tzw. VUCA. Dzięki tej kompetencji uczestnicy szkolenia poprawią efektywność osobistą, będą lepiej radzić sobie z wyzwaniami, presją czasu i zadań oraz skuteczniej przewodzić swoimi zespołami.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Radzić sobie z presją czasu i zadań w ciągle zmieniających się warunkach
  • Odzyskiwać poczucia kontroli i wpływu w trudnych sytuacjach
  • Budować właściwą postawę koncentrowania się na poszukiwaniu rozwiązań, a nie na problemie
  • Stosować odpowiednie metody wzmacniania odporność psychicznej, zarówno własnej, jak i ludzi w swoim zespole
  • W sytuacjach trudnych, budować właściwe nastawienie i sposób myślenia wspierający osiągniecia
  • Skuteczniej zarządzać swoimi zespołami w warunkach silnych zmian, niepewności, złożoności i niejednoznaczności
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost poczucia wpływu na własny poziom stresu
  • Wzrost pewności siebie i odwagi menedżerskiej
  • Wzrost skuteczności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, silnej niepewności, licznych zmian czyli tzw. świcie VUCA
  • Wzrost skuteczności kierowani zespołem, uwzględniając różne cechy osobowości i potrzeby emocjonalne swoich ludzi
  • Lepsze wykorzystanie potencjału pracowników do skutecznej realizacji zadań

 

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Poprawa atmosfery współpracy między działami i pracownikami
  • Stworzenie stabilnych, zintegrowanych i lojalnych zespołów pracowniczych
  • Wzrost zaangażowania pracowników w realizację codziennych zadań
  • Zwiększenie efektywności pracy i współpracy zespołowej
  • Wyższa skuteczność w realizacji celów organizacji

 

Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Wyzwania i wymagania świata VUCA.

  • Zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność – czyli jak VUCA wpływa na lidera.
  • Kluczowe cechy lidera w świcie VUCA
  • Kruchość i antykruchość wg. N. Taleba

Lider odporny psychicznie czyli siła i spokój w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości

  • Wysoka odporność/wysoka wrażliwość – co to oznacza. Mity odporności psychicznej
  • Odporność psychiczna, a rezyliencja
  • Rezylientny lider – jako umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków, uodpornianie się na trudne sytuacje oraz zdolność do szybkiego powrotu do równowagi.
  • Odporności Lidera na podstawie modelu MTQ Plus – P. Clough, D. Strycharczyk (4 filary odporności: kontrola, zaangażowanie, wyzwania, pewność siebie)

Kontrola i zaangażowanie w pracy lidera

  • Jak zwiększyć poczucie wpływu w sytuacjach trudnych. Strefa wpływu i strefa troski – wg S. Covey’a – na co mam wpływ, a na co nie mam wpływu
  • Jak zachować kontrolę i nie ulegać frustracji?
  • Jak zachowanie spokój w sytuacji silnych emocji – sposoby kontrolowania emocji
  • Wyznaczane celów i wytrwałość w dążeniu do ich realizowania – czyli jak pracować nad konsekwencją działania
  • Skuteczne zarzadzanie sobą. Koncentracja na zadaniu – jak eliminować dystraktory?
  • Prokrastynacja, czyli dlaczego czasami odkładamy zadania na później?
  • Metody wspierania zaangażowania i motywacji wewnętrznej.

Wyzwania, porażki i trudności w pracy lidera.

  • Lider w zmianie – jak reagować na zmiany, presję, trudności, wyzwania i stres?
  • Wyzwania i zmiany – to szanse czy zagrożenia? – podejście do zmian i nowych doświadczeń
  • Jak radzić sobie z oporem własnym i pracowników wobec zmian?
  • Jak przejść „od starego” do „nowego”?
  • Motywacja w kryzysie, czyli jak budować pozytywne nastawienie w obliczu trudności i ciągłych zmian. Carol Dweck o nastawieniu:
  • Nastawienie na trwałość i sztywność
  • Nastawienie na rozwój i elastyczność
  • Sztuka błądzenia, doświadczania niepowodzeń, popełniania błędów, jako główny czynnik naszego rozwoju – czyli jak z niepowodzeń wyciągać wnioski rozwojowe
  • Jak nie poddawać się w obliczu przeszkód i trudności – pokonywanie blokad i wewnętrznych oporów – jak sobie z nimi radzić?
  • Pozytywne myślenie vs. nastawienie na wyniki

Budowanie pewność siebie

  • Czym jest pewność siebie i jak ją budować, wzmacniać?
  • Pewność siebie w relacjach interpersonalnych:
    • Asertywna komunikacja
    • Udzielanie informacji zwrotnej
    • Przyjmowanie krytyki
  • Wiara we własne możliwości i umiejętności:
    • Samoocena. Moje mocne strony i obszary wymagające rozwoju.
    • Praca z negatywnymi i ograniczającymi przekonaniami.
  • Odwaga menedżerska – czym jest? Co decyduje o tym, że jesteśmy lub nie jesteśmy odważni?
  • Skutki braku odwagi menedżerskiej w organizacjach

Stres i niepewność w pracy Lidera – czyli jak wzmacniać odporność psychiczną na co dzień

  • Wpływ stresu na codzienne zachowanie i funkcjonowanie człowieka.
  • Identyfikacja głównych stresorów w obecnym świcie VUCA.
  • Czym jest stres (eustres i dystres) i jak nie dać się wciągnąć w lawinę stresu?
  • Mózg, a stres. Symptomy stresu.
  • Przebieg i fazy stresu. Reakcja stresowa.
  • Techniki redukujące stres i napięcie.
  • Techniki wzmacniające odporność psychiczną

Lider wzmacniający siłę i odporność psychiczną w zespole

  • Wpływ odporności psychicznej lidera na działania całego zespołu.
  • Jak wzmacniać odporność psychiczną w zespole
  • Jak zarządzać pracownikami o wysokiej wrażliwości? Jak pracować z osobami o wysokiej odporności?
  • Jak lider odporny psychicznie wspiera zespół w pokonaniu trudności i motywuje do zmian
  • Jak budować w swoim zespole kulturę odwagi i wytrwałości pracowników?
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.