Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność liderów i organizacji

Empatyczny lider w świecie WUCA

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności budowania siły i odporności psychicznej lidera, szczególnie istotnej kompetencji w świecie ciągłych zmian, niepewności co do przyszłości, pojawiających się licznych wyzwań i trudności, czyli tzw. VUCA. Dzięki tej kompetencji uczestnicy szkolenia poprawią efektywność osobistą, będą lepiej radzić sobie z wyzwaniami, presją czasu i zadań oraz skuteczniej przewodzić swoimi zespołami.
Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Radzić sobie z presją czasu i zadań w ciągle zmieniających się warunkach
  • Odzyskiwać poczucia kontroli i wpływu w trudnych sytuacjach
  • Budować właściwą postawę koncentrowania się na poszukiwaniu rozwiązań, a nie na problemie
  • Stosować odpowiednie metody wzmacniania odporność psychicznej, zarówno własnej, jak i ludzi w swoim zespole
  • W sytuacjach trudnych, budować właściwe nastawienie i sposób myślenia wspierający osiągniecia
  • Skuteczniej zarządzać swoimi zespołami w warunkach silnych zmian, niepewności, złożoności i niejednoznaczności
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost poczucia wpływu na własny poziom stresu
  • Wzrost pewności siebie i odwagi menedżerskiej
  • Wzrost skuteczności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, silnej niepewności, licznych zmian czyli tzw. świcie VUCA
  • Wzrost skuteczności kierowani zespołem, uwzględniając różne cechy osobowości i potrzeby emocjonalne swoich ludzi
  • Lepsze wykorzystanie potencjału pracowników do skutecznej realizacji zadań

 

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Poprawa atmosfery współpracy między działami i pracownikami
  • Stworzenie stabilnych, zintegrowanych i lojalnych zespołów pracowniczych

  • Wzrost zaangażowania pracowników w realizację codziennych zadań

  • Zwiększenie efektywności pracy i współpracy zespołowej

  • Wyższa skuteczność w realizacji celów organizacji

 

Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO
Wyzwania i wymagania świata VUCA.

  • Zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność – czyli jak VUCA wpływa na lidera.
  • Kluczowe cechy lidera w świcie VUCA
  • Kruchość i antykruchość wg. N. Taleba

 

Lider odporny psychicznie czyli siła i spokój w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości

  • Wysoka odporność/wysoka wrażliwość – co to oznacza. Mity odporności psychicznej
  • Odporność psychiczna, a rezyliencja
  • Rezylientny lider – jako umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków, uodpornianie się na trudne sytuacje oraz zdolność do szybkiego powrotu do równowagi.
  • Odporności Lidera na podstawie modelu MTQ Plus – P. Clough, D. Strycharczyk (4 filary odporności: kontrola, zaangażowanie, wyzwania, pewność siebie)

 

Kontrola i zaangażowanie w pracy lidera

  • Jak zwiększyć poczucie wpływu w sytuacjach trudnych. Strefa wpływu i strefa troski – wg S. Covey’a – na co mam wpływ, a na co nie mam wpływu
  • Jak zachować kontrolę i nie ulegać frustracji?
  • Jak zachowanie spokój w sytuacji silnych emocji – sposoby kontrolowania emocji
  • Wyznaczane celów i wytrwałość w dążeniu do ich realizowania – czyli jak pracować nad konsekwencją działania
  • Skuteczne zarzadzanie sobą. Koncentracja na zadaniu – jak eliminować dystraktory?
  • Prokrastynacja, czyli dlaczego czasami odkładamy zadania na później?
  • Metody wspierania zaangażowania i motywacji wewnętrznej.

Wyzwania, porażki i trudności w pracy lidera.

  • Lider w zmianie – jak reagować na zmiany, presję, trudności, wyzwania i stres?
  • Wyzwania i zmiany – to szanse czy zagrożenia? – podejście do zmian i nowych doświadczeń
  • Jak radzić sobie z oporem własnym i pracowników wobec zmian?
  • Jak przejść „od starego” do „nowego”?
  • Motywacja w kryzysie, czyli jak budować pozytywne nastawienie w obliczu trudności i ciągłych zmian. Carol Dweck o nastawieniu:
  • Nastawienie na trwałość i sztywność
  • Nastawienie na rozwój i elastyczność
  • Sztuka błądzenia, doświadczania niepowodzeń, popełniania błędów, jako główny czynnik naszego rozwoju – czyli jak z niepowodzeń wyciągać wnioski rozwojowe
  • Jak nie poddawać się w obliczu przeszkód i trudności – pokonywanie blokad i wewnętrznych oporów – jak sobie z nimi radzić?
  • Pozytywne myślenie vs. nastawienie na wyniki

Budowanie pewność siebie

  • Czym jest pewność siebie i jak ją budować, wzmacniać?
  • Pewność siebie w relacjach interpersonalnych:
    • Asertywna komunikacja
    • Udzielanie informacji zwrotnej
    • Przyjmowanie krytyki
  • Wiara we własne możliwości i umiejętności:
    • Samoocena. Moje mocne strony i obszary wymagające rozwoju.
    • Praca z negatywnymi i ograniczającymi przekonaniami.
  • Odwaga menedżerska – czym jest? Co decyduje o tym, że jesteśmy lub nie jesteśmy odważni?
  • Skutki braku odwagi menedżerskiej w organizacjach

 

Stres i niepewność w pracy Lidera – czyli jak wzmacniać odporność psychiczną na co dzień

  • Wpływ stresu na codzienne zachowanie i funkcjonowanie człowieka.
  • Identyfikacja głównych stresorów w obecnym świcie VUCA.
  • Czym jest stres (eustres i dystres) i jak nie dać się wciągnąć w lawinę stresu?
  • Mózg, a stres. Symptomy stresu.
  • Przebieg i fazy stresu. Reakcja stresowa.
  • Techniki redukujące stres i napięcie.
  • Techniki wzmacniające odporność psychiczną

Lider wzmacniający siłę i odporność psychiczną w zespole

  • Wpływ odporności psychicznej lidera na działania całego zespołu.
  • Jak wzmacniać odporność psychiczną w zespole
  • Jak zarządzać pracownikami o wysokiej wrażliwości? Jak pracować z osobami o wysokiej odporności?
  • Jak lider odporny psychicznie wspiera zespół w pokonaniu trudności i motywuje do zmian
  • Jak budować w swoim zespole kulturę odwagi i wytrwałości pracowników?
Forma szkolenia

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej, zarówno na sali szkoleniowej (stacjonarnie) oraz w formie warsztatów on-line (zdalnie).

Wszystkie nasze szkolenia realizowane w oparciu o stosowany przez nas:

  • model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)

  • model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)

  • model J. Kirkpatrick’a

  • standard SUS 2.0

Warsztaty na sali szkoleniowej (stacjonarne)

Metodyka szkoleniowa

Warsztat przeprowadzony jest metodami aktywnymi, jako intensywna praca praktyczna na sali szkoleniowej z trenerem (80% zadań praktycznych, 20% zajęć teoretycznych), co pozwala zachować wysoce interaktywny charakter procesu uczenia. Metoda warsztatowa skupiona jest na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników grupy, tworzy okazję do zdobywania nowych doświadczeń i rozwijania umiejętności: biznesowych, psychologicznych i społecznych.

Zadania proponowane w trakcie szkolenia uwzględniają bieżące sytuację i specyfikę działalności Państwa firmy (analiza przypadków – tzw. case study), a ponadto:

  • gry decyzyjne, strategiczne, metodyka grywalizacyjna

  • zespołowe rozwiązywanie problemów

  • symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych

  • prezentacje oraz mini wykłady

  • sesje burzy mózgów

  • dyskusje grupowe

  • zadania indywidulane i zespołowe

  • odgrywanie ról i scenek


Każde zadania praktyczne zawierają element działania i podsumowania w formie sharing session (wymiana pogłębionych refleksji i spostrzeżeń uczestników). Podsumowania trenera zamykają poszczególne bloki zagadnień. W trakcie warsztatu wykorzystywane są również testy pozwalające na rozpoznanie własnych predyspozycji oraz środki audiowizualne (kamera video do rejestracji i odtwarzania przebiegu niektórych ćwiczeń, fragmenty filmów szkoleniowych etc.)

Praca podczas szkolenia skoncentrowana będzie na poszukiwaniu najbardziej użytecznych i praktycznych w zastosowaniu rozwiązań, wypracowanych w oparciu o konkretne przykłady z życia organizacji lub przykłady z branż o podobnym profilu.

Wspieramy zastosowanie nowo nabytej wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy poprzez zbudowanie indywidualnego Planu Działań Wdrożeniowych (PDW), którego celem jest:

  • transfer wiedzy do środowiska pracy

  • zastosowanie rozwijanych podczas szkolenia kompetencji w praktyce, czyli codziennej pracy

  • monitoring realizacji i postępów wdrożenia nowych kompetencji

  • wzrost motywacji uczestników do zmiany nawyków i sposobu pracy


Formuła warsztatu STACJONARNEGO

  • 2 dni szkoleniowe

  • 16 godzin szkoleniowych (realizowanych najczęściej 2x8h)

  • zadanie wdrożeniowe po każdym szkoleniu

  • maksymalna liczba uczestników 15 osób

  • minimalna liczba uczestników 6 osób

Szkolenie zostanie prowadzone są przez trenerów praktyków z co najmniej kilkunastoletnim doświadczeniem trenerskim i biznesowym, którzy zostali pozytywnie zweryfikowani na przestrzeni naszych kilkunastoletnich doświadczeń.

Wszystkie szkolenia poprzedzone są pre i post workami w formie zadań, zapoznania się z konkretnymi treściami, case study etc.


Warsztaty na sali wirtualnej (on-line)

Metodyka szkoleniowa

Warsztat on-line przeprowadzony jest także metodami aktywnymi, skupiona jest przede wszystkim na przekazywaniu kluczowej wiedzy i wymianie doświadczeń, w możliwie jak najbardziej aktywnych i interaktywnych formach. W tym celu wykorzystywane są różne formy pracy on linowej:

  • praca w podgrupach (w podziale nad podpokoje)

  • dyskusja na forum

  • burza mózgów

  • case study

  • quizy, gry on-line

  • zadania indywidualne

  • wykorzystanie chatów moderowanych etc.

Nasze warsztaty realizujemy w oparciu o różnorodne technologie transmisji video tj. Live Webinar, Zoom, Clickmeeting, MS Teams, Google Meet etc.) oraz różnego rodzaju rozwojowe narzędzia cyfrowe np. Mural, Miro, Padlet, Mentimeter, etc. . W formie on-line realizujemy też webinaria, podcasty, warsztaty team buildingowe etc.)


Praca podczas szkolenia skoncentrowana będzie na poszukiwaniu najbardziej użytecznych i praktycznych w zastosowaniu rozwiązań, wypracowanych w oparciu o konkretne przykłady z życia organizacji lub przykłady z branż o podobnym profilu.

Wspieramy zastosowanie nowo nabytej wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy poprzez zbudowanie indywidualnego Planu Działań Wdrożeniowych (PDW), którego celem jest:

  • transfer wiedzy do środowiska pracy

  • zastosowanie rozwijanych podczas szkolenia kompetencji w praktyce, czyli codziennej pracy

  • monitoring realizacji i postępów wdrożenia nowych kompetencji

  • wzrost motywacji uczestników do zmiany nawyków i sposobu pracy


Formuła warsztatu ONLINE:

  • 2 dni szkoleniowe

  • 16 godzin szkoleniowych (realizowanych najczęściej 4 x 4h lub 2 x 8h)

  • zadanie wdrożeniowe po każdej sesji

  • maksymalna liczba uczestników 15 osób

  • minimalna liczba uczestników 6 osób

Zajęcia w formie on line’owej realizowane są najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym we współpracy, konsultacjach z trenerem.

Podczas szkoleń w formie on-line uczestnicy:

  • mają okazję po każdej sesji zaplanować zadanie wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje, a przy tym

  • mają stały kontakt z trenerem w formie on-line, który daje dodatkową okazję do inspiracji i wymiany doświadczeń także z innymi uczestnikami.

  • mają stały kontakt z grupą (zamkniętą grupę dyskusyjną on-line i cykliczne, krótkie sesje pytań i odpowiedzi, np. na temat zadań wdrożeniowych).

Brak interakcji z uczestnikami w sali szkoleniowej można zrównoważyć rozłożeniem procesu szkolenia na etapy, z okazjami do ich wdrożenia i do czerpania z informacji zwrotnych od grupy i trenera.

Szkolenie zostanie prowadzone są przez trenerów praktyków z co najmniej kilkunastoletnim doświadczeniem trenerskim i biznesowym, którzy zostali pozytywnie zweryfikowani na przestrzeni naszych kilkunastoletnich doświadczeń.

Wszystkie szkolenia poprzedzone są pre i post workami w formie zadań, zapoznania się z konkretnymi treściami, case study etc.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.