Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność osobista

Rezyliencja – budowanie siły i odporności psychicznej

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności budowania siły i odporności psychicznej, co jest kluczowe w obliczu ciągłych zmian, niepewności, wyzwań i trudności. Uczestnicy poprawią swoją efektywność osobistą, lepiej radząc sobie z wyzwaniami, stresorami i presją czasu, niezależnie od napotykanych okoliczności.

Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:

  • Rozumieć znaczenie nastawienia i sposobu myślenia w powstawaniu stresu i silnych emocji.
  • Radzić sobie z emocjami oraz stresem.
  • Budować właściwą postawę koncentrowania się na poszukiwaniu rozwiązań, a nie na problemie.
  • Radzić sobie z presją czasu i zadań w ciągle zmieniających się warunkach.
  • Stosować odpowiednie metody wzmacniania odporności psychicznej.
  • Odzyskiwać poczucie kontroli i wpływu w różnych, w tym trudnych sytuacjach.
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost poczucia wpływu na własny poziom stresu
  • Wzrost poczucia własnej wartości i samooceny
  • Wzrost skuteczności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych, rywalizacji, pod presją czasu i manipulacji
  • Wzrost wydajności pracy dzięki umiejętności stosowania technik pozwalających na odreagowanie i regenerację energii

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost efektywności i wydajności pracy pracowników
  • Poprawa atmosfery współpracy między działami i pracownikami
  • Wzrost jakości obsługi klientów wewnętrznych i zewnętrznych
  • Wyższa skuteczność w realizacji celów organizacji
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Odporność psychiczna jako kluczowa kompetencja w świecie VUCA

  • Świat VUCA – czym jest, jakie stawia przed nami wyzwania
  • Jak życie w świecie silnej niepewności, ciągłej zmienności, nieprzewidywalności oraz nadmiaru bodźców i informacji wpływa na nas?
  • Fakty i mity na temat odporności psychicznej. Odporność psychiczna vs. wrażliwość psychiczna – jak rozwijać wrażliwość na ludzi i relacje przy jednoczesnym wzmacnianiu odporności na wyzwania, zadania i nadmiar bodźców
  • Wpływ nastawienia oraz sposobu myślenia na stany emocjonalne, rola samospełniających się przepowiedni
  • Model odporności psychicznej MTQ48 wg P. Clough’a, K. Earl’a oraz D. Strycharczyka – odporność na czynniki stresu, presji i zmiany. Cztery wymiary odporności psychicznej: Pewność siebie, Wyzwania, Kontrola i Zaangażowanie
  • Osobowość a odporność psychiczna. Jak sportowcy kształtują swoją siłę i odporność psychiczną, a dzięki temu wygrywają – czego możemy się od nich nauczyć?

Zarządzanie emocjami i budowanie odporności na stres

  • Rozwój świadomości emocjonalnej (czyli zarządzania emocjami poprzez: samoświadomość – samokontrolę – samoregulację)
  • Wpływ poczucia własnej wartości na efektywność działania (poczucie kontroli nad sytuacją)
  • Wzmacnianie pewności siebie i stabilności emocjonalnej. Moja reakcja na niepowodzenia – co mogę zmienić, aby zbudować odporność psychiczną?
  • Kształtowanie i wzmacnianie poziomu empatii. Rozwijanie wrażliwości interpersonalnej i społecznej

Reagowanie na zmiany i skuteczne radzenie sobie z nimi

  • Zmiana jako czynnik silnie stresogenny (znaczenie nastawienia w powstawaniu oporu, rola postawy: orientacja na problem oraz orientacja na rozwiązanie)
  • Rodzaje reakcji na zmianę. Opór na zmianę i sposoby radzenia sobie z nim
  • Odporność na stres i radzenie sobie ze skutkami stresu w sytuacjach presji czasu i permanentnie zmieniających się warunkach zewnętrznych
  • COVID-19 – wpływ na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne (lęki, niepewność, obawy – jak sobie z tym radzić)

Budowanie asertywnej postawy

  • Postawa asertywna a przeciwdziałanie stresowi
  • Stawianie granic w relacjach z ludźmi. Obrona swoich praw i przekonań
  • Wyrażanie pozytywnych i negatywnych emocji
  • Asertywna komunikacja. Konstruktywne wyrażanie krytycznych uwag i opinii odmiennych od innych
  • Asertywne radzenie sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych

Budowanie odporności na przeciążenia poznawcze

  • Błędy i pułapki myślenia. Rozwój umiejętności krytycznego myślenia
  • Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami
  • Rozwijanie uważności i koncentracji uwagi – czyli jak być „tu i teraz”?
  • Mindfulness jako sposób skutecznego radzenia sobie w świecie VUCA, redukcji stresu i poprawy efektywności osobistej
  • Zarządzanie własną energią. Cztery potrzeby energetyczne (Bezpieczeństwo – Równowaga – Samorealizacja – Uznanie)
  • Odnawialne dobowe zasoby energetyczne

Kształtowanie nawyków skutecznego działania – 7 nawyków wg S. Covey’a – czyli jak wzmocnić swoją skuteczność i strefę wpływu

  • Kształtowanie postawy proaktywnej. Jak przestać działać reaktywnie i zacząć proaktywnie? Koncentracja na tzw. strefie wpływu. Przejmowanie odpowiedzialności za swoje działanie
  • Zaczynanie z wizją końca. Wyznaczanie konkretnych celów do realizacji
  • Koncentracja na rzeczach najważniejszych. Określanie wartości, które wyznaczają spójny z nami kierunek działania
  • Myślenie w kategoriach wygrana – wygrana. Budowanie pogłębionych relacji
  • Staraj się najpierw zrozumieć, a potem być zrozumianym
  • Synergia – budowanie współpracy zorientowanej na wspólny cel
  • Ostrzenie piły – budowanie nawyku stałego uczenia się, czyli uczenia się – oduczania nieaktualnej wiedzy i w to miejsce uczenia się nowej
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.