Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność osobista

Rezyliencja – budowanie siły i odporności psychicznej

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności budowania siły i odporności psychicznej, szczególnie
istotnej kompetencji w świecie ciągłych zmian, niepewności co do przyszłości, pojawiających się licznych wyzwań
i trudności. Dzięki tej kompetencji uczestnicy szkolenia poprawią efektywność osobistą, będą lepiej radzić sobie
z wyzwaniami, stresorami i presją czasu oraz zadań niezależnie od napotykanych okoliczności.

 

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Rozumieć znaczenie nastawienia i sposobu myślenia w powstawaniu stresu i silnych emocji
  • Radzić sobie z emocjami oraz stresem
  • Budować właściwą postawę koncentrowania się na poszukiwaniu rozwiązań, a nie na problemie
  • Radzić sobie z presją czasu i zadań w ciągle zmieniających się warunkach
  • Stosować odpowiednie metody wzmacniania odporność psychicznej
  • Odzyskiwać poczucia kontroli i wpływu w różnych, w tym trudnych sytuacjach
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost poczucia wpływu na własny poziom stresu
  • Wzrost poczucia własnej wartości i samooceny
  • Wzrost skuteczności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych, rywalizacji, pod presją
    czasu i manipulacji
  • Wzrost wydajności pracy, dzięki umiejętności stosowania technik pozwalających na odreagowanie i
    regenerację energii

 

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost efektywności i wydajności pracy pracowników
  • Poprawa atmosfery współpracy między działami i pracownikami
  • Wzrost jakości obsługi klientów wewnętrznych i zewnętrznych
  • Wyższa skuteczność w realizacji celów organizacji
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Odporność psychiczna jako kluczowa kompetencja w świecie VUCA

  • Świat VUCA – czym jest, jaki stawia przed nami wyzwania
  • Jak życie w świcie silnej niepewności, ciągłej zmienności, nieprzewidywalności oraz nadmiaru bodźców
    i informacji wypływa na nas?
  • Fakty i mity na temat odporności psychicznej. Odporność psychiczna vs. wrażliwość psychiczna – jak
    rozwijać wrażliwość na ludzi i relacje przy jednoczesnym wzmacnianiu odporności na wyzwania, zadania
    i nadmiar bodźców
  • Wpływ nastawienia oraz sposobu myślenia na stany emocjonalne, rola samospełniających się przepowiedni
  • Model odporności psychicznej MTQ48 wg P. Clough’a, K. Earl’a oraz D. Strycharczyka czyli
    odporności na czynniki stresu, presji i na zmiany. Cztery wymiary odporności psychicznie: Pewność
    siebie, Wyzwania, Kontrola i Zaangażowanie
  • Osobowość a odporność psychiczna. Jak sportowcy kształtują swoją siłę i odporność psychiczną, a
    dzięki temu wygrywają – czego możemy się od nich nauczyć?

 

Zarządzanie emocjami i budowanie odporności na stres

  • Rozwój świadomości emocjonalnej (czyli zarządzania emocjami poprzez:
    samoświadomość-samokontrolę-samoregulację)
  • Wpływ poczucia własnej wartości na efektywność działania (poczucie kontroli nad sytuacją).
    Wzmacnianie pewności siebie i stabilności emocjonalnej. Moja reakcja na niepowodzenia – co mogę
    zmienić, aby zbudować odporność psychiczną?
  • Kształtowanie i wzmacnianie poziomu empatii. Rozwijanie wrażliwości interpersonalnej i społecznej

 

Reagowanie na zmiany i skuteczne radzenie sobie z nimi

  • Zmiana jako czynnik silnie stresogenny (znaczenie nastawienia w powstawaniu oporu, rola postawy:
    orientacja na problem oraz orientacja na rozwiązanie).
  • Rodzaje reakcji na zmianę . Opór na zmianę i sposoby radzenia sobie z nim.
  • Odporność na stres i radzenie sobie ze skutkami stresu w sytuacjach presji czasu i permanentnie
    zmieniających się warunkach zewnętrznych
  • COVID-19 – wpływ na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne (lęki, niepewność, obawy – jak sobie z tym
    radzić)

 

Budowanie asertywnej postawy

  • Postawa asertywna, a przeciwdziałanie stresowi
  • Stawianie granic w relacjach z ludźmi. Obrona swoich praw i przekonań
  • Wyrażanie pozytywnych i negatywnych emocji
  • Asertywna komunikacja. Konstruktywne wyrażanie krytycznych uwag i opinii odmiennych od innych
  • Asertywne radzenie sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych

 

Budowanie odporności na przeciążenia poznawcze.

  • Błędy i pułapki myślenia. Rozwój umiejętności krytycznego myślenia
  • Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami
  • Rozwijanie uważności i koncentracji uwagi – czyli jak być „tu i teraz”?
  • Mindfulness jako sposób skutecznego radzenia sobie w świcie VUCA, redukcji stresu i poprawy
    efektywności osobistej
  • Zarządzanie własna energią. Cztery potrzeby energetyczne (Bezpieczeństwo – równowaga – samorealizacja
    – uznanie)
  • Odnawialne dobowe zasobowy energetyczne

 

Kształtowanie nawyków skutecznego działania – 7 nawyków wg. S. Covey’a – czyli jak wzmocnić swoją
skuteczność i strefę wpływu

  • Kształtowanie postawy proaktywnej. Jak przestać działać reaktywnie i zacząć proaktywnie? Koncentracja
    na tzw. strefie wpływu. Przejmowanie odpowiedzialności za swoje działanie
  • Zaczynanie z wizją końca. Wyznaczanie konkretnych celów do realizacji
  • Koncentracja na rzeczach najważniejszych. Określanie wartości, które wyznaczają spójny z nami
    kierunek działania.
  • Myślenie w kategoriach wygrana – wygrana. Budowanie pogłębionych relacji
  • Staraj się najpierw zrozumieć a potem być zrozumianym
  • Synergia – budowanie współpracy zorientowanej na wspólny cel
  • Ostrzenie piły – budowanie nawyku stałego uczenia się czyli uczenia się – oduczania nieaktualnej
    wiedzy i w to miejsce uczenia się nowej

 

Forma szkolenia

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej, zarówno na sali szkoleniowej (stacjonarnie) oraz w formie warsztatów on-line (zdalnie).

Wszystkie nasze szkolenia realizowane w oparciu o stosowany przez nas:

  • model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)

  • model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)

  • model J. Kirkpatrick’a

  • standard SUS 2.0

Warsztaty na sali szkoleniowej (stacjonarne)

Metodyka szkoleniowa

Warsztat przeprowadzony jest metodami aktywnymi, jako intensywna praca praktyczna na sali szkoleniowej z trenerem (80% zadań praktycznych, 20% zajęć teoretycznych), co pozwala zachować wysoce interaktywny charakter procesu uczenia. Metoda warsztatowa skupiona jest na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników grupy, tworzy okazję do zdobywania nowych doświadczeń i rozwijania umiejętności: biznesowych, psychologicznych i społecznych.

Zadania proponowane w trakcie szkolenia uwzględniają bieżące sytuację i specyfikę działalności Państwa firmy (analiza przypadków – tzw. case study), a ponadto:

  • gry decyzyjne, strategiczne, metodyka grywalizacyjna

  • zespołowe rozwiązywanie problemów

  • symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych

  • prezentacje oraz mini wykłady

  • sesje burzy mózgów

  • dyskusje grupowe

  • zadania indywidulane i zespołowe

  • odgrywanie ról i scenek


Każde zadania praktyczne zawierają element działania i podsumowania w formie sharing session (wymiana pogłębionych refleksji i spostrzeżeń uczestników). Podsumowania trenera zamykają poszczególne bloki zagadnień. W trakcie warsztatu wykorzystywane są również testy pozwalające na rozpoznanie własnych predyspozycji oraz środki audiowizualne (kamera video do rejestracji i odtwarzania przebiegu niektórych ćwiczeń, fragmenty filmów szkoleniowych etc.)

Praca podczas szkolenia skoncentrowana będzie na poszukiwaniu najbardziej użytecznych i praktycznych w zastosowaniu rozwiązań, wypracowanych w oparciu o konkretne przykłady z życia organizacji lub przykłady z branż o podobnym profilu.

Wspieramy zastosowanie nowo nabytej wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy poprzez zbudowanie indywidualnego Planu Działań Wdrożeniowych (PDW), którego celem jest:

  • transfer wiedzy do środowiska pracy

  • zastosowanie rozwijanych podczas szkolenia kompetencji w praktyce, czyli codziennej pracy

  • monitoring realizacji i postępów wdrożenia nowych kompetencji

  • wzrost motywacji uczestników do zmiany nawyków i sposobu pracy


Formuła warsztatu STACJONARNEGO

  • 2 dni szkoleniowe

  • 16 godzin szkoleniowych (realizowanych najczęściej 2x8h)

  • zadanie wdrożeniowe po każdym szkoleniu

  • maksymalna liczba uczestników 15 osób

  • minimalna liczba uczestników 6 osób

Szkolenie zostanie prowadzone są przez trenerów praktyków z co najmniej kilkunastoletnim doświadczeniem trenerskim i biznesowym, którzy zostali pozytywnie zweryfikowani na przestrzeni naszych kilkunastoletnich doświadczeń.

Wszystkie szkolenia poprzedzone są pre i post workami w formie zadań, zapoznania się z konkretnymi treściami, case study etc.


Warsztaty na sali wirtualnej (on-line)

Metodyka szkoleniowa

Warsztat on-line przeprowadzony jest także metodami aktywnymi, skupiona jest przede wszystkim na przekazywaniu kluczowej wiedzy i wymianie doświadczeń, w możliwie jak najbardziej aktywnych i interaktywnych formach. W tym celu wykorzystywane są różne formy pracy on linowej:

  • praca w podgrupach (w podziale nad podpokoje)

  • dyskusja na forum

  • burza mózgów

  • case study

  • quizy, gry on-line

  • zadania indywidualne

  • wykorzystanie chatów moderowanych etc.

Nasze warsztaty realizujemy w oparciu o różnorodne technologie transmisji video tj. Live Webinar, Zoom, Clickmeeting, MS Teams, Google Meet etc.) oraz różnego rodzaju rozwojowe narzędzia cyfrowe np. Mural, Miro, Padlet, Mentimeter, etc. . W formie on-line realizujemy też webinaria, podcasty, warsztaty team buildingowe etc.)


Praca podczas szkolenia skoncentrowana będzie na poszukiwaniu najbardziej użytecznych i praktycznych w zastosowaniu rozwiązań, wypracowanych w oparciu o konkretne przykłady z życia organizacji lub przykłady z branż o podobnym profilu.

Wspieramy zastosowanie nowo nabytej wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy poprzez zbudowanie indywidualnego Planu Działań Wdrożeniowych (PDW), którego celem jest:

  • transfer wiedzy do środowiska pracy

  • zastosowanie rozwijanych podczas szkolenia kompetencji w praktyce, czyli codziennej pracy

  • monitoring realizacji i postępów wdrożenia nowych kompetencji

  • wzrost motywacji uczestników do zmiany nawyków i sposobu pracy


Formuła warsztatu ONLINE:

  • 2 dni szkoleniowe

  • 16 godzin szkoleniowych (realizowanych najczęściej 4 x 4h lub 2 x 8h)

  • zadanie wdrożeniowe po każdej sesji

  • maksymalna liczba uczestników 15 osób

  • minimalna liczba uczestników 6 osób

Zajęcia w formie on line’owej realizowane są najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym we współpracy, konsultacjach z trenerem.

Podczas szkoleń w formie on-line uczestnicy:

  • mają okazję po każdej sesji zaplanować zadanie wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje, a przy tym

  • mają stały kontakt z trenerem w formie on-line, który daje dodatkową okazję do inspiracji i wymiany doświadczeń także z innymi uczestnikami.

  • mają stały kontakt z grupą (zamkniętą grupę dyskusyjną on-line i cykliczne, krótkie sesje pytań i odpowiedzi, np. na temat zadań wdrożeniowych).

Brak interakcji z uczestnikami w sali szkoleniowej można zrównoważyć rozłożeniem procesu szkolenia na etapy, z okazjami do ich wdrożenia i do czerpania z informacji zwrotnych od grupy i trenera.

Szkolenie zostanie prowadzone są przez trenerów praktyków z co najmniej kilkunastoletnim doświadczeniem trenerskim i biznesowym, którzy zostali pozytywnie zweryfikowani na przestrzeni naszych kilkunastoletnich doświadczeń.

Wszystkie szkolenia poprzedzone są pre i post workami w formie zadań, zapoznania się z konkretnymi treściami, case study etc.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.