Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność osobista

Krytyczne myślenie w biznesie – kluczowe kompetencje XXI wieku

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności krytycznego myślenia, prowadzenia racjonalnych i logicznych rozmów oraz skuteczniejszego radzenia sobie z zarządzaniem nadmiarem danych, faktów i informacji w codziennej rzeczywistości.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Odróżniać fakty od opinii
  • Dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe
  • Skutecznie wnioskować, kierując się dowodami
  • Zadawać kluczowe pytania krytyczne
  • Stosować sprawdzone narzędzia krytycznego myślenia
  • Skutecznie dyskutować i racjonalnie argumentować
  • Rozwiązywać najbardziej złożone dylematy i problemy
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Skuteczniejsza praca w obliczu presji czasu i nadmiaru informacji
  • Rozwinięcie odwagi w dyskutowaniu, skupionym na problemie i logicznym argumentowaniu
  • Bardziej racjonalne dyskusje i precyzyjniejsze porozumiewanie się
  • Podejmowanie trafniejszych decyzji
  • Wzrost efektywności osobistej

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost efektywności i wydajności pracy pracowników
  • Wzrost skuteczności rozwiązywania złożonych problemów
  • Poprawa atmosfery pracy
  • Wzrost skuteczności komunikacji pracowników
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Krytyczne myślenie – wprowadzenie

  • Czym jest myślenie krytyczne? Zasady krytycznego myślenia
  • Myślenie krytyczne a krytycyzm i krytykanctwo – jak nie być krytycznym wobec rozmówcy, a wobec problemu lub sytuacji? Dlaczego boimy się krytyki?
  • Myślenie krytyczne jako umiejętność myślenia refleksyjnego
  • Dwa systemy myślenia wg D. Kahneman i ich sposób działania

Egocentryzm myślenia – czyli jak przejść od zamkniętego do otwartego umysłu

  • Nastawienie i przekonania – jak wpływają na nasz sposób myślenia i działania?
  • Zmiana nastawienia – czy to możliwe?
  • Stereotypy i uprzedzenia – w jaki sposób wpływają na nasz sposób percepcji i myślenia?
  • Heurystyki i błędy poznawcze. Sztywność poznawcza i lenistwo poznawcze – co to jest i jak im przeciwdziałać?
  • Praca z przekonaniami ograniczającymi – 5 zasad zdrowego myślenia

Przeciążenia poznawcze

  • Fake newsy, postprawda – co to jest i jak sobie z tym radzić w świecie VUCA?
  • Bańka informacyjna – jak wyjść poza ograniczony zasób informacji?
  • Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami
  • Ocena wiarygodności informacji – czyli weryfikacja treści i źródła informacji

Rozwój umiejętności krytycznego myślenia

  • Wyzwania i bariery w rozwoju krytycznego myślenia
  • Sposoby i narzędzia rozwoju krytycznego myślenia
  • Rodzaje pytań krytycznych. Jak kwestionować status quo?
  • Pytania sokratyjskie
  • Poszukiwanie dowodów. Jak myśleć dowodami?
  • Reguły logicznego wnioskowania. Błędy logiczne
  • TOC – Teoria Ograniczeń w myśleniu krytycznym

Zasady racjonalnej (krytycznej) dyskusji – czyli jak komunikować się krytycznie, unikając oceniania i krytykowania?

  • Słuchanie czy słyszenie? Poziomy i narzędzia słyszenia – uszy Von Thuna
  • Wieloznaczność słów a precyzja komunikatu. Jak komunikować się precyzyjnie?
  • Rodzaje argumentów i logiczna argumentacja
  • Sposoby prowadzenia rzeczowej dyskusji
  • Jak dyskutować, by nie urazić oraz nie wpadać w konflikty, a szukać rozwiązań?
  • Radzenie sobie z krytyką. Jak krytycznie oceniać pomysły biznesowe i osobiste?
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.