ZWINNE ZARZĄDZANIE I LIDER W ŚWIECIE VUCA
Zwinne organizacje potrzebują
zwinnych, silny, odpornych empatycznych i autentycznych LIDERÓW
CZY VUCA TO JUŻ NASZA „NOWA NORMALNOŚĆ”?
Żyjemy w świecie dynamicznych, a czasami wręcz burzliwych zmian, które jak pokazała pandemia trudno jest przewidzieć. Liderzy organizacji na wszystkich szczeblach zarządzania, stanęli w obliczu trudnych wyzwań, jakimi są bieżąc funkcjonowanie i podejmowanie decyzji w świecie o dużej zmienności otoczenia. Wyzwań przebiegających w trudnych do przewidzenia warunkach i w chaotyczny sposób, uniemożliwiający uchwycenie nieraz jakichkolwiek trendów. Dotychczasowa wiedza i zebrane doświadczenia nie są już wystarczające do poradzenia sobie oraz zachowania efektywności działania w tym trudnym, zmiennym, złożonym, nieprzewidywalnym i niepewnym świecie VUCA* w jakim przyszło nam żyć.
Bycie skutecznym i efektywnym w świecie VUCA* prowadzi do konieczności przejścia ku zwinnemu zarządzaniu, co wymaga od nas nowych kompetencji, nazywanych tzw. kompetencjami przyszłości. Współczesne organizacje potrzebują na wszystkich szczeblach zarządzania zwinnych, silnych i odpornych Liderów, którzy w obliczu tak dużej zmienności potrafią wyznaczyć jasny kierunek i cele do jakich organizacja i jej ludzie mają zmierzać. Skuteczni Liderzy potrafią zainspirować i zaangażować ludzi do podążania w wyznaczonym kierunku, ale jednocześnie potrafią zrozumieć potrzeby i silne emocje czy frustrację z jaki mierzą się ich pracownicy, wynikającą z dużej niepewność i niestabilności świata w jakiej żyjemy i warunków w jakich muszą realizować codzienne zadania. Dlatego obecni Liderzy powinni być empatycznymi i autentycznymi przywódcami rozumiejącymi swoich ludzi i zapewniającymi im maksimum bezpieczeństwa i stabilności pracy w organizacji.
*Co to jest VUCA?
Vuca jest akronimem po raz pierwszy zastosowanym w 1987 roku w odniesieniu do teorii przywództwa warrena bennisa i burta nanusa w celu opisania lub refleksjinad zmiennością (volatility), niepewnością(uncertainty), złożonością (complexity) I niejednoznacznością (ambiguity) ogólnych warunków i sytuacji.
WYZWANIA ŚWIATA VUCA, A NOWE KOMPETENCJE
V – ZMIENNOŚĆ (VOLATILITY)
WYZWANIA |
NOWE KOMPETENCJE
|
- Duża dynamika zmian zachodzących w organizacji i jej otoczeniu (m.in.: zmiana modelu biznesowego, przebiegu procesów spowodowana nowoczesnymi technologiami, cyfryzacją, digitalizacją i automatyzacją pracy)
- Zmiany zachodzące na rynku przebiegające w sposób nieprzewidywalny i chaotyczny
- Trudności z uchwyceniem trendów, tendencji i ustaleniu właściwego wzorca postepowania
- Szybka dezaktualizacja planów w perspektywie 3-6 miesięcy
- Trudność planowaniu strategicznym do 12 miesięcy
|
-
Zwinne zarządzanie organizacją (szybkie dostosowywanie celów organizacji i planów działania do zmian zachodzących na rynku, bieżące reagowanie na pojawiające się szanse i zagrożenie płynące z rynku, szybkie dostosowywanie się do nowych okoliczności biznesowych)
-
Przewodzenie zmianom (dostrzeganie i komunikowanie korzyści wynikających ze zmian, inicjowanie zmian w organizacji; tworzenie pozytywnego nastawienia wobec zmian, przyjmowanie odpowiedzialności za przeciwdziałanie negatywnym konsekwencjom)
-
Elastyczność w działaniu (efektywne i konstruktywne działanie także w warunkach stresu i presji; szybkie reagowanie na zmiany, łatwe adoptowanie się do zmian i nieoczekiwanych wydarzeń)
- Tworzenie i realizacja wizji opracowanie jasnej wizji rozwoju organizacji i jej realizacja, przekładanie wizji na jasną strategię biznesową, spójne cele i plany działania zespołów, komunikowanie zrozumiałej wizji i kierunku działania firmy)
-
Integracja ludzi wokół wspólnych celów i kierunku działania, stałe weryfikowanie celów i priorytetów działania, powiązanie celów organizacji z zadaniami w zespole
- Zwinne planowanie pracy (zmiana podejścia do planowania długoterminowego, planowanie w krótkiej perspektywie czasowej, ciągła weryfikacja celów i priorytetów, budowanie elastycznego planu na przyszłość)
-
Ciągłe monitorowanie wyników pracy ludzi (zapewniające stałą kontrolę kierunku działania zespołów i firmy)
- Zarządzanie rozproszonymi zespołami (rozwój pracy zdalnej i hybrydowej, elastyczność miejsca i godzin pracy, budowanie współpracy w środowisku wirtualnym)
- Worlk life balance (zachowanie równowagi między pracą i życiem prywatnym, zarządzanie odpowiednim poziomem uwagi i energii, rozwijanie świadomej uważności, bycia „tu i teraz”)
|
NASZE PROPONOWANE SZKOLENIA <poniżej linii do naszych szkoleń>
- Zarządzanie zespołem w systemach zdalnych i rozproszonych
- Kierowanie zespołem na odległość
- Zwinne zarządzanie zespołem w świecie VUCA
- Zarządzanie w stale zmieniającym się otoczeniu
- Skuteczne argumentowanie i przekonywani do swoich racji
- Efektywne prowadzenie spotkań zdalnych i stacjonarnych
- Budowanie innowacyjnych zespołów i organizacji
- Kreatywne myślenie w biznesie
- Przywództwo sytuacyjne – rola lidera w organizacji
- Budowanie autorytetu wśród pracowników
- Empatyczny lider w świecie VUCA
- Zarządzanie efektywnością zespołu
- Zarządzanie zadaniami w zespole
- Zarządzanie wynikami
- Ustalanie i egzekwowanie wyznaczonych celów i zadań
- Work life balance – czyli jak osiągnąć równowagę w świcie VUCA
U – NIEPEWNOŚĆ (UNCERTAINTY)
WYZWANIA |
NOWE KOMPETENCJE
|
- Brak przewidywalności sytuacji, występowanie nieoczekiwanych zdarzeń
- Nieprzewidywalność wystąpienia możliwych ryzyk, ale i szans rozwojowych
- Dynamicznie zmieniające się potrzeby konsumentów
- Na podstawie dotychczasowych doświadczeń trudno jest wnioskować o najbliższej przyszłości
- Pojawianie się stale nowych sytuacji, sprawia, że dotychczasowe zasady i reguły tracą na znaczeniu
- Trudność ze zrozumieniem występujących zdarzeń i pojawiających się problemów
- Trudność z przewidzeniem skutków podjętych decyzji i działań
|
-
Otwarta komunikacja w organizacji (jasne i stałe informowanie o pojawiających się wyzwaniach, trudnościach, czy zachodzących zmianach i wprowadzanej aktualizacji w strategii na poziomie firmy i poszczególnych działów)
-
Stały przepływ informacji (ciągła komunikacji w zespołach, zarówno między przełożonym a zespołem, jak i między współpracownikami, bieżące informowanie się o postępach prac i pojawiających się trudnościach)
-
Stałe feed back o sposobie pracy i jego rezultatach
-
Współpraca w zespole (ustalenie transparentnych zasad pracy w zespole i oczekiwanych rezultatów, dotrzymywanie ustaleń i zobowiązań)
-
Budowanie autentycznych relacji w zespole (rozwijanie uważności i prawdziwej obecności w relacjach, rozwijanie empatii w relacjach, budowanie zaufania)
-
Zarządzanie różnorodnością w wielopokoleniowych zespołach (wzajemne zrozumienie różnorodności potrzeb, wartości, motywów działania, budowanie zespołów z ludzi o odmiennych kompetencjach, doświadczeniach, sposobach działania, a nawet poglądach.)
-
Inteligencja emocjonalna (skuteczne radzenie sobie z sytuacją niepewności, stałym poziomem frustracji, silnie przezywanego lęku, radzenie sobie z niepokojem, stresem oraz presją czasu, zadań, wyników, ludzi)
-
Budowanie zaangażowania ludzi (empowerment, współdziałanie i współodpowiedzialność za wyniki i pracę zespołową, budowanie autonomii ii samodzielności pracy, branie odpowiedzialności za wykonania zadania i jego wynik).
- Budowanie firmy opartej na wartościach (budowanie stabilnej przyszłości firmy w perspektywie długoterminowej; działanie i przewodzenie w oparciu o wartości, codzienne stosowanie wartości w praca zespołów, poczucie sensu w pracy)
|
NASZE PROPONOWANE SZKOLENIA <poniżej linii do naszych szkoleń>
- Budowanie kultury feedbacku – czyli skutecznego przepływu informacji w zespole
- Precyzyjne przekazywanie informacji
- Komunikacja w zespole oraz zarządzanie przepływem informacji
- Współpraca w zespole i między zespołami, działami
- Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w zespole
- Współpraca w zespole wielopokoleniowym
- Współpraca w zespole rozporoszonym
- Zarządzanie przez cele
- Zarządzanie zadaniami w zespole
- Zarządzanie efektywnością zespołu
- Kierowanie zespołem budujące zaangażowanie pracowników
- Motywowanie i angażowanie pracowników do pracy w rzeczywistości VUCA
- Empatyczny lider w świecie VUCA
- Rezyliencja – czyli budowanie siły i odporności psychicznej
- Mindfulness czyli uważność w pracy
- Zarządzanie emocjami i rozwijanie empatii
- Radzenie sobie ze stresem i presją czasu
- Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
- Zarządzanie przez wartości
- Zarządzanie projektami
C – ZŁOŻONOŚĆ (COMPLEXITY)
WYZWANIA |
NOWE KOMPETENCJE
|
- Złożoność występujących zjawisk w organizacji i jej otoczeniu
- Nakładanie się na siebie różnych obszarów działalności
- Trudność z przyjmowaniem i przetwarzaniem nadmiaru i złożoności danych i informacji płynących w obrębie organizacji, jak i z jej otoczenia
- Posiadanie częściowych, niepełnych danych i informacji
- Automatyzacja zarzadzania częścią danych i informacji w firmie
- Nakładanie się różnych problemów, brak identyfikacji efektu przyczynowo – skutkowego utrudniający analizę i wyciąganie wniosków
- Analiza wielu i złożonych informacji utrudnia proces decyzyjny, rośnie ryzyko podjęcia niewłaściwych decyzji
- Obawa przed podjęciem niewłaściwej decyzji
|
- Zarządzanie nadmiarem informacji (pozyskiwanie informacji z różnych źródeł, odpowiednia ich segregacja i nadawanie znaczenia, ciągła konieczność analizy i oceny napływających danych i informacji, radzenie sobie z nadmiarem info)
- Skuteczne podejmowanie właściwych decyzji (rozpoznawanie różnych opcji i możliwości, dokonanie optymalnego wyboru, przewidywanie konsekwencji i podejmowanie ryzyka, przyjmowanie odpowiedzialności za decyzję)
-
Rozwiązywanie złożonych problemów (głęboka analiza przyczyn i skutków problemu, dotarcie do faktycznych źródeł jego występowania)
-
Poszukiwanie nowych rozwiązań (niezależność myślenia, wychodzenie poza schemat, kreatywne myślenie, odnajdywanie, wymyślanie nowych idei, tworzenie nowych sposobów działania)
-
Upraszczanie złożonych procesów i przepływu pracy ludzi (ciągłe doskonalenie pracy i optymalizowanie procesów adekwatnie do zachodzących zmian w firmie i w jej otoczeniu)
-
Ciągły rozwój kompetencji pracowników, aby byli przygotowani na działania w złożonej sytuacji
-
Zdolności interdyscyplinarne (z jednej strony wszechstronność i transdyscyplinarność, z drugiej wysoka specjalizacja dziedzinowa, silnie rozwinięte kompetencje technologiczne, cyfrowe, połączone z umiejętnościami miękkimi, społecznymi
-
Nastawienie na klienta (skupienie się na działaniach dostarczających realną wartość dla klienta, zapewnienie jakości pracy oraz produktów/usług)
|
NASZE PROPONOWANE SZKOLENIA <poniżej linii do naszych szkoleń>
- Zarządzanie nadmiarem informacji i danych
- Precyzyjne przekazywanie informacji
- Skuteczne argumentowanie i przekonywani do swoich racji
- Podejmowanie skutecznych decyzji w świecie VUCA
- Delegowanie zadań i odpowiedzialności pracownikom
- Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w zespole
- Rozwiązywanie złożonych problemów w świecie VUCA
- Kreatywne myślenie w biznesie
- Inspirowanie i rozwijanie pracowników
- Zarządzanie efektywnością zespołu
- Zarządzanie zadaniami w zespole
- Zarządzanie wynikami
- Zarządzanie podległymi procesami
- Mapowanie i optymalizowanie procesów w organizacji
- Podnoszenie świadomości biznesowej pracownika
- Budowanie kultury nastawienia na klienta wewnętrznego i zewnętrznego
- Radzenie sobie ze stresem i presją czasu
- Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
A – NIEJEDNOZNACZNOŚĆ (AMBIGUITY)
WYZWANIA |
NOWE KOMPETENCJE
|
- Trudność w zrozumieniu obecnej rzeczywistości, potencjalne błędne jej rozumienie
- Niejasność sytuacji, duża różnorodność interpretacji danych, wieloznaczność lub sprzeczność sygnałów
- Ryzyko błędnego odczytania sygnałów z otoczenia lub danych i informacji
- Brak doświadczeń w nowej sytuacji, działanie na „nieznanym terenie”
- Bazowanie na dotychczasowej wiedzy i doświadczeniu jest już niewystarczające i często nie przekłada się na skuteczne działanie
- Działanie poza strefą komfortu, w sytuacji wyższego ryzyka
|
- Krytyczne myślenie (wyrobienie krytycznej postawy poznawczej, po to aby dokonywać poprawnej interpretacji informacji i sytuacji, eliminowanie nieprawdziwych lub błędnych danych, analiza i syntetaza informacji, wyciąganie właściwych wniosków)
- Ciągłe uczenie się (uczenie się potrzebnej i nowej wiedzy oraz ciągłe oduczanie się zbędnej i nieaktualnej, dostrzeganie nowych możliwości)
- Uczenie się przez doświadczenie i poprzez popełnianie błędów (to ważny etap procesu uczenia się w złożonym, niejednoznacznym, a niekiedy sprzecznym świecie wiedzy i doświadczeń, tworzenie atmosfery do bezpiecznego i odważnego eksperymentowania, popełniania błędów i podejmowania ryzyka oraz wyciągania wniosków)
- Dzielenie się wiedzą, dawanie pracownikom przestrzeni i zachęcanie ich do rozwoju
-
Odporność psychiczna (odporność na niepewność, niepokój, stres i presję czasu, wytrwałość w działaniu i rozwiązywaniu problemów, odwaga w eksplorowaniu nowych obszarów działania)
|
NASZE PROPONOWANE SZKOLENIA <poniżej linii do naszych szkoleń>
- Krytyczne myślenie w biznesie – kluczowa kompetencja 21 wieku
- Budowanie asertywnej postawy w relacjach (czyli asertywne komunikowanie się)
- Zarządzanie emocjami i rozwijanie empatii
- Empatyczny lider w świecie VUCA
- Siła i odporność psychiczna lidera w świecie VUCA
- Mindfulness czyli uważność w pracy
- Zarządzanie efektywnością i energią osobistą
- Radzenie sobie ze stresem i presją czasu
- Work life balance – czyli jak osiągnąć równowagę w świcie VUCA
- Inspirowanie i rozwijanie pracowników
- Budowanie innowacyjnych zespołów i organizacji
- Rozwiązywanie złożonych problemów w świecie VUCA
- Kreatywne myślenie w biznesie
- Efektywna praca zdalna
- Precyzyjne przekazywanie informacji
- Nowoczesne technologie w pracy zdalnej
VUCA TO ZMIENNOŚĆ (VOLATILITY), NIEPEWNOŚĆ(UNCERTAINTY), ZŁOŻONOŚĆ (COMPLEXITY) I NIEJEDNOZNACZNOŚĆ (AMBIGUITY)
Respect współautorem studiów podyplomowych
W Partnerstwie z Instytutem Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, jako autorzy programu współorganizujemy studia podyplomowe „Zwinne zarządzanie w świecie VUCA”, których głównym celem jest rozwój dobrego zrozumienie specyfiki tzw. nowej normalności oraz kluczowych kompetencji liderów niezbędnych do zwinnego zarzadzania tj.:
-
Krytyczne myślenie lidera. Zarzadzanie obciążeniem poznawczym, radzenie sobie z namiarem danych i informacji.
-
Siła i odporność lidera. Rezyliencja czyli umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków, zdolność do odzyskiwania utraconych lub osłabionych sił.
-
Rozwijanie uważności lidera. Budowanie świadomych i empatycznych relacjach w zespole. Rozwijanie tzw. autentycznego przywództwa.
-
Efektywność osobista lidera, budowanie skutecznych nawyków pracy własnej oraz zespołu. Zarządzenie energią własną i wydajnością pracy.
-
Empowerment w zarządzaniu. Budowanie zaangażowania, samodzielności pracy zespołu oraz poczucia sensu pracy.
-
Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym. Komunikacja w zespole zorientowana na rozumienie różnorodnych potrzeb, wartości i przyzwyczajeń ludzi.
-
Zarządzanie ludźmi w zmianie, w świcie VUCA. Czarne łabędzie i działanie w trudno przewidywalnej rzeczywistości
-
Przywództwo w świecie VUCA. Przywództwo transformujące, partycypacyjne.
-
Rozwiązywanie złożonych problemów i podejmowanie właściwych decyzji w świcie VUCA
http://zarzadzanie.uni.lodz.pl/rekrutacjawz/tabid/3045/language/en-US/Default.aspx
TYLKO ZWINNE PODEJŚCIE DO ZMIAN JESTSKUTECZNĄ ODPOWIEDZIĄ NA ŚWIAT VUCA
Współczesne organizacje potrzebują na wszystkich szczeblach zarządzania zwinnych, silnych i odpornych Liderów, którzy w obliczu tak dużej zmienności potrafią wyznaczyć jasny kierunek i cele do jakich organizacja i jej ludzie mają zmierzać.
Plik do pobrania