Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje – efektywność osobista

Work Life Balance – Czyli jak osiągnąć równowagę w świecie VUCA?

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności świadomego zarządzania harmonią wewnętrzną oraz równowagą pomiędzy pracą a życiem osobistym w szybko zmieniającym się, niepewnym, złożonym i niejednoznacznym świecie (VUCA). Szkolenie „Work-life balance” pozwoli opracować plan wdrożenia prostych metod, które podniosą efektywność pracy oraz jakość życia.

Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:

  • Zastosować metody zapobiegania długotrwałemu stresowi
  • Poznać przyczyny i zrozumieć mechanizm powstawania wypalenia zawodowego
  • Odróżniać negatywne, ograniczające przekonania oraz krytyczne myślenie od zdrowego myślenia opartego na faktach
  • Ograniczyć natłok zadań i wynikającą z niego frustrację
  • Skutecznie określać priorytety swoich działań oraz organizować swoją pracę
  • Zarządzać energią do działania, nauczyć się odpoczywać i minimalizować zmęczenie
  • Zastosować odpowiednie techniki zarządzania sobą, zwiększając efektywność osobistą
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost wydajności pracy dzięki umiejętności stosowania technik pozwalających na odreagowanie i regenerację energii
  • Rozpoznawanie symptomów długotrwałego stresu i wypalenia zawodowego
  • Efektywne wykorzystanie różnych strategii i technik radzenia sobie z wypaleniem zawodowym
  • Większa równowaga i satysfakcja w codziennym życiu
  • Zwiększenie efektywności osobistej

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost efektywności i wydajności pracy pracowników
  • Poprawa atmosfery pracy i relacji między współpracownikami
  • Lepsza współpraca i komunikacja w zespole
  • Wzrost zaangażowania pracowników
  • Skuteczne przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Work-life balance – wprowadzenie

  • Prawdy i mity na temat zachowania równowagi
  • Czym jest Work-Life Balance – definicja i koncepcja
  • Skutki braku równowagi między życiem zawodowym a osobistym
  • Założenia, cele i rezultaty programów WLB (korzyści dla organizacji i jednostki)
  • Rola kadry menedżerskiej w kształtowaniu zasad work-life balance w firmie

Work-life balance a efektywność osobista

  • Efektywność a skuteczność osobista – czym się różnią?
  • Jak przekonania, emocje i wartości wpływają na nasze działania?
  • Nawyki skutecznego działania według S. Covey’a i ich wpływ na work-life balance
  • Zmiana podejścia – przejmowanie kontroli nad własnymi wymówkami i nawykami
  • Sposoby zmiany nawyków w celu podniesienia jakości życia i satysfakcji
  • Prokrastynacja – jak przestać zwlekać i zacząć działać
  • Multitasking jako strategia efektywnego działania
  • Przebodźcowanie, nadmiar informacji i danych – jak żyć i nie zwariować w świecie VUCA?
  • Trening uważności – sposób na radzenie sobie z dystraktorami i przeciążeniem poznawczym
  • Zarządzanie własną energią – jak nie wychodzić z pracy zmęczonym

Wzorce aktywności dobowej – tzw. sowy i skowronki

  • Energia życiowa a energia dnia – nasza krzywa wydajności w cyklu dobowym
  • Zarządzanie zmęczeniem – przerwy w pracy na odpoczynek, gdzie i kiedy ucieka nam energia
  • Jeszcze zmęczenie czy już wypalenie?
  • Odnawialne źródła energii – jak zregenerować siły i działać na optymalnej energii, jak włączyć tryb EKO

Work-life balance a wypalenie zawodowe

  • Wpływ stresu na wypalenie zawodowe: skutki stresu długotrwałego i krótkotrwałego
  • Pozytywne i negatywne konsekwencje stresu
  • Czym jest stres? Przebieg i dynamika zjawiska stresu
  • Przyczyny i objawy stresu w pracy – główne stresory w środowisku zawodowym
  • Typowe reakcje na stres
  • Wpływ stresu na jakość i bezpieczeństwo pracy
  • Czym jest wypalenie zawodowe i jak się przejawia?
  • Przebieg procesu wypalenia – etapy
  • Skutki wypalenia zawodowego
  • Reakcje osób na wypalenie zawodowe
  • Sposoby radzenia sobie z wypaleniem zawodowym

Work-life balance a planowanie i organizowanie swojej pracy

  • Wyznaczanie celów i realizacja zadań – realność celów i sposoby ich monitorowania (KPI)
  • Ustalanie priorytetów – matryca Eisenhowera, czyli co jest ważne a co pilne?
  • Wybrane narzędzia skutecznego planowania i organizowania pracy
  • Planowanie dnia i tygodnia zgodnie z koncepcją work-life balance
  • Rytuały przejścia – praca/dom
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.