Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje pracy zdalnej – efektywność osobista

Efektywna praca zdalna

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności: skutecznego planowania i organizowania własnej pracy, podnoszenia swojej wydajności w „niebiurowych” warunkach, organizowania warunków pracy na „home office”, radzenia sobie z domowymi zakłócaczami, rozpraszaczami i pożeraczami czasu (dystraktorami). Ponadto rozwój umiejętności: wyznaczania zadań, prawidłowego określania celów i priorytetyzacji zadań, radzenia sobie ze złymi nawykami pracy. Uczestnicy dowiedzą się, jak efektywniej pracować, sprawniej selekcjonować informacje oraz stosować skuteczne techniki planowania czasu i metod pracy.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Lepiej wykorzystywać naturalny rytm dobowy aktywności
  • Lepiej zarządzać swoją uwagą i energią
  • Skutecznie ustalać priorytety i realizować zadania
  • Efektywnie zarządzać przepływem zadań w zespole w formie zdalnej
  • Efektywnie komunikować się z zespołem i przełożonym za pomocą różnych narzędzi zdalnych
  • Skutecznie przygotowywać i przeprowadzać narady/spotkania w formie zdalnej
  • Posługiwać się kluczowymi narzędziami pracy zdalnej (do pracy indywidualnej i zespołowej)
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA SZKOLENIA

  • Większa dyscyplina pracy i dotrzymywania ustalonych terminów
  • Poprawa efektywności działania pod presją czasu
  • Wzrost efektywności gospodarowania własnym czasem pracy
  • Wzrost poczucia własnej wartości i pewności siebie
  • Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym
  • Spadek poziomu stresu związanego z doświadczaniem nadmiaru pracy i dużą ilością ad hoców

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Poprawa efektywności działania pracowników pod presją czasu i w formie pracy zdalnej
  • Poprawa efektywności i wydajności pracy pracowników
  • Eliminacja marnotrawstwa czasu w firmie
  • Dostarczanie wartości dla klienta zgodnie z ustaleniami i na czas
  • Poprawa atmosfery pracy w firmie
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Specyfika pracy zdalnej

  • Analiza SWOT pracy zdalnej
  • Jak zorganizować swoje miejsce pracy zdalnej – kluczowe warunki, o co zadbać w kontekście efektywności pracy
  • BHP pracy zdalnej – zasady ergonomii pracy na home office
  • Zasady pracy zdalnej – ustalenia z domownikami

Kształtowanie skutecznych nawyków pracy zdalnej

  • Analiza nawyków pracy – kształtowanie zdrowych i proefektywnościowych nowych nawyków pracy w warunkach home office
  • Multitasking – fakty i mity na temat efektywności w pracy
  • 7 nawyków skutecznego działania wg S. Covey’a

Koncentracja uwagi w pracy zdalnej

  • Macierz Poziomu Skupienia Uwagi i Poziomu Energii – dwa kluczowe czynniki efektywności
  • Uwaga – jak działa, zasady funkcjonowania. W jaki sposób podnieść skupienie uwagi?
  • Jak eliminować dystraktory w pracy zdalnej? Co zakłóca pracę w warunkach domowych i jak sobie z tym radzić?
  • Rodzaje marnotrawstw w pracy. 7 typów MUDA. Przyczyny strat, błędów, marnotrawstw. Jak minimalizować lub eliminować marnotrawstwa na co dzień w pracy?
  • Zarządzanie energią – zarządzanie wydajnością energetyczną w pracy:
    • W jaki sposób podnieść energię w trakcie pracy
    • Planowanie zadań i ich realizacja zgodnie z krzywą wydajności dobowej – jakie rodzaje zadań w jakim czasie najlepiej realizować
    • Przerwy w pracy, znaczenie odpoczynku i regeneracji w pracy
    • Praca w krótkich interwałach czasowych (technika Pomodoro)

Zasada czyste biurko, czysty pulpit

  • Praca z dokumentami – jak organizować, porządkować i archiwizować materiały, dokumenty, dane i informacje potrzebne do wykonania zadań
  • Praca z plikami, folderami – jak organizować, porządkować i je archiwizować
  • Praca z mailami – jak organizować, porządkować i je archiwizować
  • Cztery generacje zarządzania czasem wg S. Covey’a:
    • G1 – tworzenie list zadań do zrobienia (narzędzia: checklisty)
    • G2 – przypisanie terminu wykonania do zadania (narzędzia: kalendarze, harmonogramy pracy)
    • G3 – priorytetyzowanie zadań (narzędzia: macierz Eisenhowera, technika ABC oraz techniki ALPEN, TRZOS – czyli jak zbudować plan pracy dzienny, tygodniowy i w dłuższej perspektywie)
    • G4 – zarządzanie sobą w czasie – dążenie do harmonii we wszystkich obszarach życia (work-life balance)

Zarządzanie zadaniami

  • Zarządzanie przepływem zadań – koncepcja i zasady pracy, narzędzia: Tablica zadań
  • Omówienie Tablicy zadań – jak ją opracować (struktura tablicy) oraz sposób pracy
  • Tablice zadań wspierające zespołową pracę zdalną (np. Kanban, Trello)

Zespołowa praca zdalna

  • Kontraktowanie pracy zespołowej (także zdalnej) – jak opracować kontrakt, o jakie kwestie pracy zdalnej w zespole należy zadbać, na co się umówić. Struktura i treść kontraktu.
  • Narzędzia zespołowej pracy zdalnej (narzędzia komunikacyjne/spotkania zespołu np. Google Meet, Zoom, WhatsApp, MS Teams; narzędzia pracy zespołowej: Trello, Kanban; synchroniczna praca zdalna: Miro, Mural, Padlet etc.)
  • Efektywne spotkania zdalne – zasady i rodzaje spotkań, jak je przygotować i przeprowadzać, aby były efektywne
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.