Bruynzeel Plastics Polska Sp. z o.o. to firma produkcyjna typu montażowego ze 100% kapitałem Holenderskim, produkująca moskitiery głownie na rynek Holenderski i część krajów EU.
POTRZEBY FIRMY
W ostatnich 2 latach w firmie nastąpiły dynamiczne zmiany, nastąpił rozwój produkcji i poszerzenie zakresu wytwarzanych produktów. W celu usprawnienia pracy na produkcji (dział produkcji, utrzymania ruchu, technologii oraz jakości) zaczęto wdrażać podejście i metodę zarządzania lean management (głównie 5S). Dla w pełni skutecznego działania firmie brakowało zastosowania podejścia lean w całej firmie czyli także we wszystkich procesach administracyjnych (logistyka, zakupy, finanse, kadry i płace). Rozwój kompetencji menedżerów i pracowników administracyjnych w zakresie lean pozwoliłby na zwiększenie efektywności ich pracy, skrócenie czasu realizacji zadań, angażowanie mniejszych zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa, a tym samym w finale zwiększenie efektywności działania całej firmy.
CEL PROJEKTU
Celem projektu szkoleniowo-doradczego Lean manangement in office było przygotowanie menedżerów i pracowników procesów administracyjnych do skutecznego wdrażania lean management w organizacji poprzez poznanie kluczowych zasad leżących u podłoża tego podejścia oraz metod lean służących usprawnianiu i optymalizacji procesów poprzez zastosowanie m.in. Kaizen, mapowanie procesów metodą (SIPOC, Flow Chart, Swimlane oraz wdrożenia podejścia VOC, określenie oraz wdrożenie celów i KPI dla procesów i stanowisk administracyjnych). Dzięki temu potrafią stale i na bieżąco identyfikować i redukować kluczowe typy strat i marnotrawstw (8 muda). Ważnym celem było również zastosowanie w procesach administracyjnych znanej już na produkcji metody 5S.
ZREALIZOWANE DZIAŁANIA
Przeprowadzenie diagnozy potrzeb organizacyjnych (spotkania z zarządem firmy oraz kluczowymi kierownikami działów, przeprowadzenie wywiadów ustrukturyzowane z kluczową kadrą menedżerską, audyt przebiegu procesów administracyjnych w firmie).
Realizacja łącznie 7 dni warsztatowych w tym:
Podczas warsztatów uczestnicy zbudowali dwa rodzaje map procesów administracyjnych: aktualne oraz docelowe (zoptymalizowane) oraz opracowali plan działań wdrożeniowych tzw. road map zoptymalizowanych procesów.
Podczas warsztatów uczestnicy przechodzili wszystkie etapy metody 5S dla wybranego obszaru administracyjnego. Zespół reprezentujący procesy administracyjne poznawał i wdrażał narzędzi i technik 5S. Na koniec warsztatu przygotowano plan wdrożenia metody 5S we wszystkich procesach administracyjnych.
REZULTATY PROJEKTU
Zbudowanie dwóch rodzajów map procesów administracyjnych: aktualnego oraz docelowego (zoptymalizowanego) oraz opracowanie planu działań wdrożeniowych zoptymalizowanych procesów. Określanie zakresów odpowiedzialności ludzi w ww. procesach (RACI)
Uporządkowanie i efektywne zorganizowanie miejsc pracy, zwiększenie wydajności pracowników oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa na obszarach objętych 5S. Wdrożenie metody 5S do procesów administracyjnych w firmie, pozwoliło na wystandaryzowanie pracy na wszystkich stanowiskach administracyjnych poprzez zastosowanie m.in. standardów stosowanych kolorów i oznaczeń, instrukcji i schematów, harmonogramów prac, „one point lesson”, list kontrolnych, map obszarów roboczych, tablice 5S, zdjęć stanu idealnego, regulaminów stosowania czerwonych etykiet etc.)
Prowadzenia projektów doskonalących wg koncepcji PDCA
Ciągła redukcja wszelakiego rodzaju strat i marnotrawstw przez pracowników i menedżerów
Skrócenie czasu realizacji zadań i podniesienie jakości wykonywanej pracy
Redukcja kosztów o 5% w obszarze procesów administracyjnych, w przeciągu 12 miesięcy od dnia ukończenia szkolenia