Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność zespołów

Zwinne zarządzanie zespołem w świecie VUCA

Cele

CELEM SZKOLENIA jest przygotowanie zespołów do zwinnego sposobu pracy, a liderów do zwinnego zarządzania zespołem. Szkolenie pozwoli uczestnikom na skuteczniejsze radzenie sobie z wdrażanymi zmianami w organizacji i pracy zespołu.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Szybciej adaptować się do zmian zachodzących w organizacji i jej otoczeniu.
  • Budować pozytywne nastawienie do zmian, aktywnie angażując się w ten proces.
  • Przewidywać i przezwyciężać opór oraz lęk przed zmianą.
  • Szybciej reagować na nowe sytuacje i nagłe zmiany celów, priorytetów itd.
  • Szybciej podejmować odpowiednie decyzje w oparciu o pozyskanie właściwych informacji.
  • Rozwiązywać złożone problemy oraz w otwarty sposób poszukiwać nowych możliwości i rozwiązań.
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost szybkości i elastyczności reagowania na zmiany zachodzące w firmie i na rynku.
  • Podejmowanie trafniejszych decyzji.
  • Wyższa skuteczność we wdrażaniu zmian w zespole.
  • Lepsze radzenie sobie z oporem współpracowników wobec wprowadzanych zmian.
  • Wzrost efektywności współpracy w zespole.

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost zaangażowania pracowników w realizację zmian.
  • Wzrost skuteczności działania zespołów w firmie.
  • Wzrost skuteczności rozwiązywania złożonych problemów.
  • Szybsza adaptacja firmy do zmian zachodzących na rynku.
  • Wzrost efektywności działania firmy w turbulentnych warunkach.
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Zmiana – Szansa czy Zagrożenie dla Zespołu?

  • Powody wdrażania zmiany w organizacjach: Korzyści dla firmy, pracowników, klientów.
  • Świat VUCA jako ciągła zmiana: Wyzwania w organizacji. Jak radzić sobie w świecie silnej niepewności, ciągłej zmienności, nieprzewidywalności oraz nadmiaru informacji?
  • Zwinność jako kluczowa kompetencja w świecie VUCA: Kluczowe cechy zwinności – łatwa adaptacja do zmian, szybkie reagowanie, elastyczność w myśleniu i działaniu, otwartość na różne perspektywy, niestandardowe rozwiązywanie problemów i szybkie podejmowanie decyzji.

Zmiany w Organizacji, Zmiany w Zespole

  • Etapy przeprowadzania zmian w organizacji i w zespole.
  • Wdrażanie zmian: Co ułatwia, a co utrudnia wdrożenie zmian (punkty krytyczne)?
  • Kierowanie zachowaniami i postawami ludzi wobec zmian: Kształtowanie postaw współuczestnictwa w procesie zmian.

Psychologiczne Aspekty Zmian

  • Gotowość do zmian: Autoanaliza uczestników szkolenia.
  • Dlaczego ludzie obawiają się zmian? Zmiana jako czynnik silnie stresogenny: Znaczenie nawyków pracy i nastawienia w powstawaniu oporu.
  • Rodzaje reakcji na zmianę: Rozpoznawanie symptomów oporu w zespole i sposoby radzenia sobie z nim.
  • Zarządzanie emocjami i budowanie odporności na stres: Jak radzić sobie z obawami i frustracją wobec zmian? Rozumienie emocji innych w tym procesie.
  • Reagowanie na nadmiar bodźców: Praca w złożonym i zmiennym środowisku oraz pod presją czasu.

Komunikacja Zmian w Zespole

  • Metody skutecznej komunikacji we wszystkich fazach zmian: Jak komunikować i argumentować zmiany.
  • Prowadzenie spotkań w czasach zmiany: Jak zaplanować i przeprowadzić spotkanie.
  • Przygotowanie gruntu dla zmian: Informacja wprowadzająca, odpowiedź na pytanie – DLACZEGO zmiana jest konieczna?
  • Wdrażanie zmian: Komunikowanie sukcesów i przebiegu zmian, motywowanie do działania.

Zwinna Praca w Zespole Rozproszonym

  • Zarządzanie przepływem pracy: Zarządzanie zadaniami w zespole.
  • Szybkie tworzenie i testowanie rozwiązań: Modyfikowanie rozwiązań zgodnie z głosem klienta.
  • Akceptacja dla popełniania błędów: Podstawa procesu uczenia się i doskonalenia.

Elastyczność Myślenia i Działania

  • Jak przejść od zamkniętego do otwartego umysłu: Otwartość na różne perspektywy.
  • Dwa systemy myślenia wg D. Kahnemana: Krytyczne myślenie – zasady i rozwój umiejętności krytycznego myślenia.
  • Wychodzenie poza schemat: Techniki kreatywnego myślenia.

Zwinne Rozwiązywanie Problemów i Szybkie Podejmowanie Decyzji w Zespole

  • Poszukiwanie przyczyny problemów: Marnotrawstwo, straty, błędy w pracy.
  • Narzędzia do identyfikowania i analizowania problemów: Priorytetyzacja problemów.
  • Rozwiązywanie problemów w zespole: Kluczowe metody i narzędzia, zastosowanie raportu A3.
  • Model racjonalnego podejmowania decyzji: Proces podejmowania decyzji – formułowanie problemów, analiza przyczyn, określanie celów, przewidywanie skutków, wybór optymalnego rozwiązania, wdrożenie i kontrola wykonania.
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.