Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność zespołów

Zarządzanie nadmiarem informacji

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności aktywnego i skutecznego zarządzania obiegiem informacjami w zespole oraz bieżącego eliminowania wszelkich nadmiarów informacyjnych wprowadzających zakłócenia w sprawnej komunikacji.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Świadomie zarządzać efektywnym przepływem informacji pomiędzy pracownikami
  • Identyfikować miejsca kumulacji informacji oraz sposoby udrażniania ich przepływu
  • Skutecznie dzielić otrzymane informacje na: ważne i szum informacyjny
  • Skutecznie targetować odbiorców danej informacji
  • Aktywnie i na bieżąco rozwiązywać pojawiające się problemy związane z nadmiarem danych
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Udrożnienie i przyspieszenie przepływu informacji w zespole i pomiędzy zespołami
  • Wzrost jakości i odpowiedzialności za przekazywane informacje
  • Właściwe selekcjonowanie i adresowanie informacji w zespole
  • Wzrost efektywności współpracy zespołowej
  • Usprawnienie przepływu pracy miedzy stanowiskami i zespołami

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost skuteczności realizacji celów i strategii firmy
  • Wzrost skuteczności działania zespołów w firmie
  • Poprawa efektywności przepływu procesów w organizacji
  • Poprawa skuteczności obiegu informacji w firmie
  • Wzrost szybkości reagowania na ważne zmiany zachodzące wewnątrz i na zewnątrz firmy
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Informacja w firmie

  • Struktura komunikacji w firmie. Rodzaje komunikacji i stosowane kanały komunikacyjne.
  • Systemy i procedury komunikacyjne w firmie.
  • Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna – dobór właściwych kanałów i wybór narzędzi komunikacyjnych.
  • Zasady korzystania z narzędzi komunikacyjnych na poziomie organizacji.
  • Archiwa, rejestry informacji, przechowywanie plików i poczty elektronicznej.
  • Spójność informacji i jej zakłócenia (brak standaryzacji komunikacji, brak zasad i procedur obiegu informacji, brak zasad komunikacji między pracownikami i w zespole).

Nadmiar informacji w firmie

  • Przyczyny nadprodukcji informacji w firmie.
  • Symptomy nadmiaru informacji w firmie. W jaki sposób reagują ludzie? Syndrom zmęczenia informacyjnego i przeładowania poznawczego.
  • Konsekwencje przeładowania informacyjnego w pracy zespołów, m.in.:
    • Problem rosnącego deficytu uwagi.
    • Problem z wydłużeniem lub zakłóceniem czasu realizacji zadań.
    • Problemy z wyszukiwaniem właściwych informacji i rozwiązywaniem problemów na czas.
    • Problem z podejmowaniem właściwych decyzji w krótkim czasie.
  • Sposoby radzenia sobie z szumem informacyjnym.
  • Wzrost ilości informacji fałszywych – co to są fake news, jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić?
  • Bańka informacyjna – jak wyjść poza ograniczony zasób informacji?
  • Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami.
  • Analiza dużej ilości danych oraz ocena wiarygodności informacji – weryfikacja treści i źródła informacji.

Zarządzanie obiegiem informacji w zespole

  • Rola menedżera w kreowaniu kultury informacyjnej w organizacji.
  • Przebieg procesu informacyjnego w organizacji i etapy, na których dochodzić może do nadprodukcji informacji: pozyskiwanie, przetwarzanie, gromadzenie, udostępnianie, przesyłanie i rozpowszechnianie informacji.
  • Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna – ustalenie zasad komunikacji w zespole oraz zasad korzystania z narzędzi.
  • Właściwe adresowanie informacji w zespole.
  • Podejmowanie decyzji na podstawie właściwych informacji.
  • Zarządzanie jakością informacji w zespole (źródła i przyczyny obniżające jakość komunikacji, kryteria jakości informacji).
  • Wspieranie skutecznej komunikacji.

Problemy w komunikacji

  • Jak diagnozować poziom wymiany informacji i transferu wiedzy w mojej firmie?
  • Przeszkody w procesie wymiany informacji i sposoby ich przezwyciężania.
  • Zasady spotkań – wypracowanie firmowego kodeksu komunikacji.

Organizacja pracy wspierająca radzenie sobie z nadmiarem informacji

  • Wielozadaniowość – fakty i mity.
  • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady.
  • Małe zespoły, częste spotkania osobiste – czy to może być tak proste?
  • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń.
  • Elastyczne techniki pracy.
  • Zasady organizacji pracy własnej.
  • Work-life balance – czyli BHP myślenia.
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.