Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność zespołów

Rozwiązywanie złożonych problemów

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności rozwiązywania problemów oraz elastycznego reagowania w różnych sytuacjach biznesowych. Uczestnicy poznają indywidualne i zespołowe metody kreatywnego rozwiązywania problemów.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Szybko identyfikować kluczowe problemy na swoim stanowisku i w podległym procesie.
  • Jasno komunikować i ujawniać zidentyfikowane problemy.
  • Skutecznie docierać do istoty przyczyn powstałych problemów.
  • Skutecznie i trwale eliminować/rozwiązywać zaistniałe problemy.
  • Indywidualnie i zespołowo podejmować bardziej racjonalne decyzje i rozwiązywać powstające problemy.
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Udrożnienie i przyspieszenie przepływu informacji w zespole i pomiędzy zespołami.
  • Wzrost jakości i odpowiedzialności za przekazywane informacje.
  • Właściwe selekcjonowanie i adresowanie informacji w zespole.
  • Wzrost efektywności współpracy zespołowej.
  • Usprawnienie przepływu pracy między stanowiskami i zespołami.

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost skuteczności realizacji celów i strategii firmy.
  • Wzrost skuteczności działania zespołów w firmie.
  • Poprawa efektywności przepływu procesów w organizacji.
  • Poprawa skuteczności obiegu informacji w firmie.
  • Wzrost szybkości reagowania na ważne zmiany zachodzące wewnątrz i na zewnątrz firmy.
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Wpływ kultury organizacyjnej i sposobu zarządzania na ujawnianie i rozwiązywanie problemów w firmie

  • Zalety i wady grupowego rozwiązywania problemów
  • Kompleksowe podejście do rozwiązywania problemów
  • Funkcje poznawcze w procesie rozwiązywania problemów

Rodzaje sposobów myślenia

  • Stosowanie algorytmów i heurystyk do rozwiązywania problemów
  • Stereotypy w myśleniu – Idea killer
  • Przekonania użyteczne dla poszukiwania rozwiązań
  • Struktura myślenia poza schematami

Poszukiwanie przyczyny problemów:

  • Marnotrawstwo, straty, błędy pracy w firmie, w pracy zespołowej i indywidualnej: przyczyny powstawania i rodzaje marnotrawstw (8 MUDA)
  • Identyfikacja źródeł problemów – problemy bieżące, reklamacje, problemy z dostawami
  • Kategoryzacja problemów:
    • Proste problemy
    • Trudne problemy
    • Złożone problemy
  • Narzędzia do identyfikowania i analizowania problemów:
    • 5 WHY
    • 5W2H
    • Diagram Ishikawy

Rozwiązywanie problemów

  • Metody rozwiązywania problemów:
    • PDCA – dla problemów prostych
    • 8D – dla problemów trudnych i złożonych
  • Narzędzia rozwiązywania problemów:
    • Burza mózgów
    • Techniki kreatywnego myślenia
    • Inżynieria wyobraźni – strategia Walta Disneya (trzy role skutecznej innowacji, przegląd pytań realizujących strategię trzech ról)

Zarządzanie rozwiązywaniem problemów

  • Tworzenie systemu zbierania informacji o problemach
  • Priorytetyzacja problemów do rozwiązania – macierz Eisenhowra
  • Zastosowanie podstaw raportu A3:
    • Zidentyfikowanie problemu
    • Zrozumienie obecnej sytuacji
    • Cel – określenie stanu docelowego
    • Analiza przyczynowo-skutkowa
    • Określenie środków zaradczych
    • Plan działań
    • Sprawdzanie rezultatów i potwierdzenie wyników
    • Dalsze działania – standaryzacja
  • Budowanie nastawienia na klienta – spojrzenie z pozycji klienta na współpracę projektową i rozwiązywanie pojawiających się problemów
  • Satysfakcja klienta – zrozumienie jego potrzeb i oczekiwań
  • VOC – co to jest za narzędzie i do czego służy?
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.