Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje przyszłości – efektywność zespołów

Kreatywne myślenie w biznesie

Cele

CELEM SZKOLENIA jest podniesienie poziomu kreatywności pracowników i zespołów zadaniowych oraz zdobycie wiedzy dotyczącej metod i sposobów postępowania przy identyfikacji nowych wyzwań i trudności. To szkolenie uczy różnych technik kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów oraz generowania i wdrażania pomysłów do organizacji.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Umiejętnie przezwyciężać schematy i stereotypy myślowe.
  • Skutecznie rozwiązywać pojawiające się problemy.
  • Poszukiwać różnych pomysłów i rozwiązań dzięki zastosowaniu technik kreatywnego myślenia.
  • Efektywnie stosować techniki oparte na swobodnych skojarzeniach.
  • Szybko przyjmować określone role w procesie kreatywnego tworzenia rozwiązań.
  • Sprawnie analizować realność działań w określonych ramach czasowych.
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost skuteczności kreatywnego rozwiązywania problemów.
  • Przekraczanie własnych ograniczeń, stereotypów i schematów myślowych.
  • Optymalne wdrażanie rozwiązań dla pojawiających się wyzwań.
  • Usprawnianie pracy własnej na swoim stanowisku.
  • Wzrost szybkości w podejmowaniu właściwych decyzji.
  • Wzrost pewności siebie w podejmowaniu decyzji.

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Uwolnienie potencjału kreatywnego pracowników w firmie.
  • Optymalizowanie procesów decyzyjnych w organizacji.
  • Wzrost zaangażowania pracowników w realizację codziennych zadań.
  • Wzrost efektywności pracy zespołu i całej organizacji.
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Zasady kreatywnego myślenia

  • Myślenie: rozbieżne i zbieżne. Myślenie: linearne i lateralne.
  • Indywidualny rozwój kreatywności i przedsiębiorczości – jak rozwijać swoje zdolności w zakresie innowacyjności? Diagnoza własnej strategii kreatywności.
  • Pułapki umysłu w myśleniu kreatywnym.
  • Metody przezwyciężania schematów myślowych (out of the box) i stereotypowe myślenie.

Etapy procesu twórczego

  • Poszukiwanie inspiracji twórczych.
  • Generowanie nowych pomysłów (prowadzenie sesji generowania pomysłów dla wybranego tematu).
  • Selekcja pomysłów i ich ocena.
  • Wybór i wdrożenie odpowiedniego rozwiązania.

Narzędzia twórczego myślenia i jak je wykorzystywać w praktyce

  • Techniki oparte na swobodnych skojarzeniach.
  • Diagram przyczynowo-skutkowy (Diagram Ishikawy).
  • Brainstorming, reverse brainstorming.
  • Mindmapping – technika pobudzania procesów myślowych (mapowanie myśli i uruchamianie ciągu skojarzeń, prowadzących do nowych rozwiązań, syntezy zagadnienia).
  • 6 kapeluszy myślowych wg Edwarda de Bono – przyjmowanie różnych perspektyw spojrzenia na problem:
    • Biały kapelusz – wiązanie faktów i liczb.
    • Czerwony kapelusz – korzystanie z intuicji.
    • Czarny kapelusz – obiektywna krytyka.
    • Żółty kapelusz – logiczne konstruowanie.
    • Zielony kapelusz – myślenie kreatywne i lateralne.
    • Niebieski kapelusz – szerokie spojrzenie na problem.
  • Inżynieria wyobraźni – strategia Walta Disneya, czyli jak marzenia zamieniać w rzeczywistość (przyjmowanie określonych ról w poszczególnych momentach procesu decyzyjnego):
    • Wizjoner – rozwijanie wyobraźni, kreatywne myślenie, tworzenie wizji.
    • Realista – analizowanie pomysłów pod kątem realności działania, wyznaczanie ram czasowych, organizacyjnych, technologicznych, zasobów oraz wyznaczników postępu.
    • Krytyk – szukanie potencjalnych przeszkód i usterek, dbanie o zabezpieczenie wszystkich aspektów osiągnięcia celu.
  • W ramach ostatniej części warsztatu uczestnicy opracują plan rozwoju własnej kreatywności i wdrożenia go w codzienne aspekty działania, zarówno na poziomie służbowym, jak i osobistym.
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.