Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kompetencje pracy zdalnej – efektywność zespołów

Współpraca w zespole rozproszonym

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwijanie umiejętności nastawienia kooperacyjnego w zespole rozproszonym, budowania zaufania i tworzenia dobrej atmosfery pracy oraz zbudowania zintegrowanego zespołu pracującego w formie zdalnej lub hybrydowej.

Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:

  • Budować skuteczną współpracę w zespołach pracujących na odległość.
  • Dbać o efektywną komunikację i jej obieg w zespole.
  • Realizować efektywne spotkania zespołowe w formie online.
  • Budować nastawienie na wspólną realizację celów.
  • Przeciwdziałać poczuciu izolacji.
  • Wspólnie rozwiązywać pojawiające się problemy.
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Zwiększenie efektywności realizacji zadań w zespole rozproszonym.
  • Wzrost efektywności współpracy w zespole zdalnym.
  • Wzrost zaangażowania pracowników w realizację codziennych zadań.
  • Integracja wokół wspólnych celów w zespole rozproszonym.

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost skuteczności realizacji celów firmy.
  • Wzrost skuteczności działania zespołów w firmie.
  • Poprawa skuteczności obiegu informacji.
  • Budowanie kultury zrozumienia i zaufania w organizacji.
  • Wzrost satysfakcji pracowników z pracy.
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Zespół w pracy na odległość

  • Charakterystyka pracy zespołu rozproszonego: jak działa zespół rozproszony.
  • Istota i specyfika pracy zespołowej. Kształtowanie nastawienia kooperacyjnego w zespole i pomiędzy zespołami – czyli jak zbudować dream team.
  • Pięć dysfunkcji pracy zespołowej wg Lencioniego i sposoby przeciwdziałania im.
  • Budowanie zasad pracy zespołu. Potrzeby, oczekiwania i obawy zespołu rozproszonego (ustalenie oczekiwanych rezultatów współpracy w zespole oraz wskaźników – czyli po czym poznamy, że realizujemy ustalenia).
  • Budowanie zaufania w zespole i dobrej atmosfery pracy. Przeciwdziałanie poczuciu izolacji społecznej.
  • Kontaktowanie pracy zespołowej – opracowanie zasad współpracy na odległość (praca zdalna i hybrydowa).

Komunikacja w zespole rozproszonym

  • Ustalenie zasad komunikowania się (zasady dostępności przełożonego i członków zespołu, zasady kontaktowania się on-line, zasady informowania i raportowania).
  • Obieg informacji w pracy zespołu rozproszonego (metoda SIPOC). Poprawa przepływu informacji w pracy zdalnej.
  • Zarządzanie nadmiarem informacji: syndrom zmęczenia informacyjnego i radzenie sobie z nadmiarem danych.
  • Udzielanie feedbacku on-line, pochwały i konstruktywna krytyka – czyli jak komunikować się on-line?
  • Kluczowe narzędzia skutecznej komunikacji.

Planowanie i organizowanie pracy zdalnej w zespole

  • Nastawienie na wyniki: cele zespołowe vs. indywidualne. Ustalenie kryteriów oceny poziomu wykonania zadań w zespole. Odpowiedzialność zespołowa vs. indywidualna za zadanie.
  • Priorytety w pracy zespołowej: konsekwencja w realizacji priorytetów.
  • Poprawa realizacji zadań zespołowych.
  • Opanowanie chaosu, czyli metoda GDT. Poprawa realizacji zadań zespołowych.
  • Kanban – narzędzie wspierające zespołowe zarządzanie zadaniami i inne narzędzia.
  • Współpraca: notatki, wirtualne tablice, współdzielone dokumenty.
  • Krzywa wydajności pracy vs. organizacja dnia pracy zdalnej.
  • Work-life balance w pracy zdalnej.

Efektywne spotkania „na odległość”

  • Opracowanie zasad spotkań i zebrań on-line.
  • Specyfika różnego rodzaju spotkań: informacyjne, operacyjne, ewaluacyjne, negocjacyjne, integracyjne, celebracyjne itd. Jak je zaplanować i zrealizować w formie on-line?
  • Narzędzia stosowane do planowania i organizowania spotkań zdalnych.
  • Przyczyny nieudanych spotkań zdalnych i jak temu przeciwdziałać.
  • Rola i zadania organizatora oraz moderatora spotkania.
  • Przygotowanie do spotkania on-line (przygotowanie i zakomunikowanie agendy).
  • Prowadzenie spotkania on-line (podział ról, realizacja agendy, pilnowanie czasu, tematu, ustaleń itd.).
  • Podsumowanie spotkania (wnioski, ustalenia, podział zadań – action plan).

Rozwiązywanie problemów

  • Usprawnienie pracy zespołu pracującego w trybie zdalnym lub hybrydowym.
  • Rodzaje marnotrawstwa w pracy zdalnej/hybrydowej zespołu i sposoby ich redukowania lub eliminowania.
  • Przeciwdziałanie największym przeciwnościom pracy zdalnej.
  • Jak radzić sobie z problemami i narastającymi emocjami?
  • Sytuacje konfliktowe w pracy zdalnej i sposoby ich rozwiązywania.
  • Trudne rozmowy: reagowanie na pytania i pretensje o charakterze emocjonalnym i racjonalnym.
  • Asertywne techniki radzenia sobie w pracy zespołowej.
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.