CELEM SZKOLENIA jest rozwijanie praktycznych umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych oraz tworzenia porozumienia i atmosfery współpracy w zespole pracowniczym.
Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:
Rozpoznawać sygnały sprzyjające powstawaniu i eskalacji konfliktu.
Rozwiązywać sytuacje trudne w zespole.
Korzyści
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA
Poprawa skuteczności rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych.
Szybkie identyfikowanie i eliminowanie lub konstruktywne kierowanie przebiegiem sytuacji konfliktowych w zespole.
Efektywne wykorzystanie różnych strategii radzenia sobie z konfliktem.
Wzrost efektywności pracy własnej.
Wzrost zaangażowania pracowników w realizację codziennych zadań.
Lepsza atmosfera pracy zespołowej.
KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI
Eliminacja marnotrawstw czasu i optymalne wykorzystanie zasobów.
Wzrost efektywności pracy zespołu i całej organizacji.
Wzrost wydajności pracy, wzrost terminowości i jakości pracy ludzi.
Wzrost satysfakcji z pracy pracowników.
Program
ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO
Mechanizm powstawania konfliktów
Dlaczego ludzie w zespole wchodzą ze sobą w konflikty?
Konflikt jako sytuacja rozbieżności interesów.
Dynamika konfliktu – czynniki sprzyjające eskalacji konfliktu.
Reakcje na sytuacje trudne – zachowania agresywne, uległe i asertywne.
Rodzaje konfliktów:
Konflikty na tle rzeczowym (podział zadań i zakres obowiązków, realizacja celów, brak współpracy, niechęć do dzielenia się wiedzą, podział zasobów, brak czasu).
Konflikty na tle emocjonalnym (różnice osobowościowe, relacje w zespole, sympatie i antypatie, różnice w uznawanych wartościach i wynikających z tego potrzebach, deficyty w kompetencjach społecznych – najczęściej o charakterze komunikacyjnym i EQ).
Diagnoza przyczyn powstawania konfliktów
Rozpoznawanie najważniejszych źródeł konfliktów tzw. „punktów zapalnych”.
Rodzaje i etapy powstawania konfliktów.
Symptomy konfliktu w zespole.
Znaczenie emocji i postaw w efektywnym radzeniu sobie z konfliktem (teoria Murphy’ego).
Sposoby komunikowania się jako wyraz podświadomego nastawienia w sytuacji konfliktu.
Rozpoznawanie własnego stylu reagowania w sytuacji konfliktu (test Thomasa).
Sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych
Strategie rozwiązywania konfliktów i ich efektywność w różnych sytuacjach (rywalizacja, uleganie, dostosowywanie się, kompromis, współpraca).
Typowe zachowania ludzi w konflikcie.
Identyfikacja wspólnych interesów oraz poszukiwanie rozwiązań. Strategie konstruktywnego reagowania na konflikt.
Budowanie trwałych i pozytywnych relacji z pracownikami – rola pozytywnego nastawienia.
Analiza transakcyjna w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych.
Konflikty w zespole
Zapobieganie eskalacji konfliktu w zespole (komunikowanie zasad pracy, szybkie i wczesne reagowanie na przekraczanie ustalonych zasad, feedback jako codzienne narzędzie korygujące zachowania ludzi).
Przygotowywanie i przeprowadzanie trudnych rozmów ze współpracownikami – rola feedbacku w konflikcie.
Budowanie skutecznej argumentacji w kontakcie z innymi.
Trudna osoba w zespole – jak reagować na zespołowe sytuacje trudne?
W co grają ludzie? Rodzaje gier stosowanych w konflikcie.
Rozwijanie umiejętności szybkiej i trafnej oceny sytuacji manipulacji.
Radzenie sobie z wywieraniem presji w sytuacji konfliktowej.
Radzenie sobie z silnymi emocjami w kontakcie ze współpracownikami.
Wybrane techniki obrony przed manipulacją.
Przegląd asertywnych technik radzenia sobie w sytuacjach manipulacyjnych.
Forma szkolenia
METODYKA SZKOLEŃ
Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:
1. MODELE I STANDARDY:
Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
Model J. Kirkpatrick’a
Standard SUS 2.0
2. WARSZTATY STACJONARNE
Metodyka szkoleniowa:
Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
Zespołowe rozwiązywanie problemów
Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych.
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
Transfer wiedzy do środowiska pracy
Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
Monitoring realizacji i postępów
Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
Minimalna liczba uczestników: 6 osób
Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem
3. WARSZTATY ONLINE
Metodyka szkoleniowa:
Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe:
Formy aktywności:
Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
Case study, quizy, gry online
Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi).
Formuła warsztatu online:
2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
Minimalna liczba uczestników: 6 osób
Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
Transfer wiedzy do środowiska pracy
Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
Monitoring realizacji i postępów
Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies
były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.