Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje efektywność zespołów

Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w zespole

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwijanie praktycznych umiejętności radzenia
sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych oraz tworzenia porozumienia i atmosfery współpracy w zespole
pracowniczym.

 

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Rozpoznawać sygnały sprzyjające powstawaniu i eskalacji konfliktu
  • Rozwiązywać sytuacje trudne w zespole
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Poprawa skuteczności rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych
  • Szybkie identyfikowanie i eliminowanie lub konstruktywne kierowanie przebiegiem sytuacji konfliktowych w
    zespole
  • Efektywne wykorzystanie różnych strategii radzenia sobie z konfliktem
  • Wzrost efektywności pracy własnej
  • Wzrost zaangażowania pracowników w realizację codziennych zadań
  • Lepsza atmosfery pracy zespołowej

 

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Eliminacja marnotrawstw czasu i optymalne wykorzystanie zasobów
  • Wzrost efektywności pracy zespołu i całej organizacji
  • Wzrost wydajności pracy, wzrost terminowości i jakości pracy ludzi
  • Wzrost satysfakcji z pracy pracowników
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Mechanizm powstawania konfliktów

  • Dlaczego ludzie w zespole wchodzą ze sobą w konflikty?
  • Konflikt jako sytuacja rozbieżności interesów
  • Dynamika konfliktu – czyli czynniki sprzyjające eskalacji konfliktu
  • Reakcje na sytuacje trudne – zachowania agresywne, uległe i asertywne
  • Rodzaje konfliktów:
  • Konflikty na tle rzeczowym (podział zadań i zakres obowiązków, realizacja celów, brak współpracy, niechęć
    do dzielenia się wiedzą, podział zasobów, brak czasu)
  • Konflikty na tle emocjonalnym (różnice osobowościowe, relacje w zespole, sympatie i antypatie, różnice w
    uznawanych wartościach i wynikających z tego potrzebach, deficyty w kompetencjach społecznych –
    najczęściej o charakterze komunikacyjnym i EQ )

 

Diagnoza przyczyn powstawania konfliktów

  • Rozpoznawanie najważniejszych źródeł konfliktów tzw. „punktów zapalnych”
  • Rodzaje i etapy powstawania konfliktów
  • Symptomy konfliktu w zespole
  • Znaczenie emocji i postaw w efektywnym radzeniu sobie z konfliktem (teoria Murphy’ego)
  • Sposoby komunikowania się jako wyraz podświadomego nastawienia w sytuacji konfliktu
  • Rozpoznawanie własnego stylu reagowania w sytuacji konfliktu (test Thomasa)

 

Sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych

  • Strategie rozwiązywania konfliktów i ich efektywność w różnych sytuacjach (rywalizacja, uleganie,
    dostosowywanie się, kompromis, współpraca)
  • Typowe zachowania ludzi w konflikcie
  • Identyfikacja wspólnych interesów oraz poszukiwanie rozwiązań. Strategie konstruktywnego reagowania na
    konflikt
  • Budowanie trwałych i pozytywnych relacji z pracownikami – rola pozytywnego nastawienia
  • Analiza transakcyjna w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych

 

Konflikty w zespole

  • Zapobieganie eskalacji konfliktu w zespole (komunikowanie zasad pracy, szybkie i wczesne reagowanie na
    przekraczanie ustalonych zasad, feed back jako codzienne narzędzie korygujące zachowania ludzi)
  • Przygotowywanie i przeprowadzanie trudnych rozmów ze współpracownikami – rola feed backu w konflikcie
  • Budowanie skutecznej argumentacji w kontakcie z innymi
  • Trudna osoba w zespole – jak reagować na zespołowe sytuacje trudne?
  • W co grają ludzie? Czyli rodzaje gier stosowanych w konflikcie
  • Rozwijanie umiejętności szybkiej i trafnej oceny sytuacji manipulacji
  • Radzenie sobie z wywieraniem presji w sytuacji konfliktowej
  • Radzenie sobie z silnymi emocjami w kontakcie ze współpracownikami
  • Wybrane techniki obrony przed manipulacją
  • Przegląd asertywnych technik radzenia sobie w sytuacjach manipulacyjnych
Forma szkolenia

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej, zarówno na sali szkoleniowej (stacjonarnie) oraz w formie warsztatów on-line (zdalnie).

Wszystkie nasze szkolenia realizowane w oparciu o stosowany przez nas:

  • model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)

  • model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)

  • model J. Kirkpatrick’a

  • standard SUS 2.0

Warsztaty na sali szkoleniowej (stacjonarne)

Metodyka szkoleniowa

Warsztat przeprowadzony jest metodami aktywnymi, jako intensywna praca praktyczna na sali szkoleniowej z trenerem (80% zadań praktycznych, 20% zajęć teoretycznych), co pozwala zachować wysoce interaktywny charakter procesu uczenia. Metoda warsztatowa skupiona jest na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników grupy, tworzy okazję do zdobywania nowych doświadczeń i rozwijania umiejętności: biznesowych, psychologicznych i społecznych.

Zadania proponowane w trakcie szkolenia uwzględniają bieżące sytuację i specyfikę działalności Państwa firmy (analiza przypadków – tzw. case study), a ponadto:

  • gry decyzyjne, strategiczne, metodyka grywalizacyjna

  • zespołowe rozwiązywanie problemów

  • symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych

  • prezentacje oraz mini wykłady

  • sesje burzy mózgów

  • dyskusje grupowe

  • zadania indywidulane i zespołowe

  • odgrywanie ról i scenek


Każde zadania praktyczne zawierają element działania i podsumowania w formie sharing session (wymiana pogłębionych refleksji i spostrzeżeń uczestników). Podsumowania trenera zamykają poszczególne bloki zagadnień. W trakcie warsztatu wykorzystywane są również testy pozwalające na rozpoznanie własnych predyspozycji oraz środki audiowizualne (kamera video do rejestracji i odtwarzania przebiegu niektórych ćwiczeń, fragmenty filmów szkoleniowych etc.)

Praca podczas szkolenia skoncentrowana będzie na poszukiwaniu najbardziej użytecznych i praktycznych w zastosowaniu rozwiązań, wypracowanych w oparciu o konkretne przykłady z życia organizacji lub przykłady z branż o podobnym profilu.

Wspieramy zastosowanie nowo nabytej wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy poprzez zbudowanie indywidualnego Planu Działań Wdrożeniowych (PDW), którego celem jest:

  • transfer wiedzy do środowiska pracy

  • zastosowanie rozwijanych podczas szkolenia kompetencji w praktyce, czyli codziennej pracy

  • monitoring realizacji i postępów wdrożenia nowych kompetencji

  • wzrost motywacji uczestników do zmiany nawyków i sposobu pracy


Formuła warsztatu STACJONARNEGO

  • 2 dni szkoleniowe

  • 16 godzin szkoleniowych (realizowanych najczęściej 2x8h)

  • zadanie wdrożeniowe po każdym szkoleniu

  • maksymalna liczba uczestników 15 osób

  • minimalna liczba uczestników 6 osób

Szkolenie zostanie prowadzone są przez trenerów praktyków z co najmniej kilkunastoletnim doświadczeniem trenerskim i biznesowym, którzy zostali pozytywnie zweryfikowani na przestrzeni naszych kilkunastoletnich doświadczeń.

Wszystkie szkolenia poprzedzone są pre i post workami w formie zadań, zapoznania się z konkretnymi treściami, case study etc.


Warsztaty na sali wirtualnej (on-line)

Metodyka szkoleniowa

Warsztat on-line przeprowadzony jest także metodami aktywnymi, skupiona jest przede wszystkim na przekazywaniu kluczowej wiedzy i wymianie doświadczeń, w możliwie jak najbardziej aktywnych i interaktywnych formach. W tym celu wykorzystywane są różne formy pracy on linowej:

  • praca w podgrupach (w podziale nad podpokoje)

  • dyskusja na forum

  • burza mózgów

  • case study

  • quizy, gry on-line

  • zadania indywidualne

  • wykorzystanie chatów moderowanych etc.

Nasze warsztaty realizujemy w oparciu o różnorodne technologie transmisji video tj. Live Webinar, Zoom, Clickmeeting, MS Teams, Google Meet etc.) oraz różnego rodzaju rozwojowe narzędzia cyfrowe np. Mural, Miro, Padlet, Mentimeter, etc. . W formie on-line realizujemy też webinaria, podcasty, warsztaty team buildingowe etc.)


Praca podczas szkolenia skoncentrowana będzie na poszukiwaniu najbardziej użytecznych i praktycznych w zastosowaniu rozwiązań, wypracowanych w oparciu o konkretne przykłady z życia organizacji lub przykłady z branż o podobnym profilu.

Wspieramy zastosowanie nowo nabytej wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy poprzez zbudowanie indywidualnego Planu Działań Wdrożeniowych (PDW), którego celem jest:

  • transfer wiedzy do środowiska pracy

  • zastosowanie rozwijanych podczas szkolenia kompetencji w praktyce, czyli codziennej pracy

  • monitoring realizacji i postępów wdrożenia nowych kompetencji

  • wzrost motywacji uczestników do zmiany nawyków i sposobu pracy


Formuła warsztatu ONLINE:

  • 2 dni szkoleniowe

  • 16 godzin szkoleniowych (realizowanych najczęściej 4 x 4h lub 2 x 8h)

  • zadanie wdrożeniowe po każdej sesji

  • maksymalna liczba uczestników 15 osób

  • minimalna liczba uczestników 6 osób

Zajęcia w formie on line’owej realizowane są najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym we współpracy, konsultacjach z trenerem.

Podczas szkoleń w formie on-line uczestnicy:

  • mają okazję po każdej sesji zaplanować zadanie wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje, a przy tym

  • mają stały kontakt z trenerem w formie on-line, który daje dodatkową okazję do inspiracji i wymiany doświadczeń także z innymi uczestnikami.

  • mają stały kontakt z grupą (zamkniętą grupę dyskusyjną on-line i cykliczne, krótkie sesje pytań i odpowiedzi, np. na temat zadań wdrożeniowych).

Brak interakcji z uczestnikami w sali szkoleniowej można zrównoważyć rozłożeniem procesu szkolenia na etapy, z okazjami do ich wdrożenia i do czerpania z informacji zwrotnych od grupy i trenera.

Szkolenie zostanie prowadzone są przez trenerów praktyków z co najmniej kilkunastoletnim doświadczeniem trenerskim i biznesowym, którzy zostali pozytywnie zweryfikowani na przestrzeni naszych kilkunastoletnich doświadczeń.

Wszystkie szkolenia poprzedzone są pre i post workami w formie zadań, zapoznania się z konkretnymi treściami, case study etc.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.