Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje efektywność zespołów

Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w zespole

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwijanie praktycznych umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych oraz tworzenia porozumienia i atmosfery współpracy w zespole pracowniczym.

Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:

  • Rozpoznawać sygnały sprzyjające powstawaniu i eskalacji konfliktu.
  • Rozwiązywać sytuacje trudne w zespole.
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Poprawa skuteczności rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych.
  • Szybkie identyfikowanie i eliminowanie lub konstruktywne kierowanie przebiegiem sytuacji konfliktowych w zespole.
  • Efektywne wykorzystanie różnych strategii radzenia sobie z konfliktem.
  • Wzrost efektywności pracy własnej.
  • Wzrost zaangażowania pracowników w realizację codziennych zadań.
  • Lepsza atmosfera pracy zespołowej.

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Eliminacja marnotrawstw czasu i optymalne wykorzystanie zasobów.
  • Wzrost efektywności pracy zespołu i całej organizacji.
  • Wzrost wydajności pracy, wzrost terminowości i jakości pracy ludzi.
  • Wzrost satysfakcji z pracy pracowników.
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Mechanizm powstawania konfliktów

  • Dlaczego ludzie w zespole wchodzą ze sobą w konflikty?
  • Konflikt jako sytuacja rozbieżności interesów.
  • Dynamika konfliktu – czynniki sprzyjające eskalacji konfliktu.
  • Reakcje na sytuacje trudne – zachowania agresywne, uległe i asertywne.
  • Rodzaje konfliktów:
    • Konflikty na tle rzeczowym (podział zadań i zakres obowiązków, realizacja celów, brak współpracy, niechęć do dzielenia się wiedzą, podział zasobów, brak czasu).
    • Konflikty na tle emocjonalnym (różnice osobowościowe, relacje w zespole, sympatie i antypatie, różnice w uznawanych wartościach i wynikających z tego potrzebach, deficyty w kompetencjach społecznych – najczęściej o charakterze komunikacyjnym i EQ).

Diagnoza przyczyn powstawania konfliktów

  • Rozpoznawanie najważniejszych źródeł konfliktów tzw. „punktów zapalnych”.
  • Rodzaje i etapy powstawania konfliktów.
  • Symptomy konfliktu w zespole.
  • Znaczenie emocji i postaw w efektywnym radzeniu sobie z konfliktem (teoria Murphy’ego).
  • Sposoby komunikowania się jako wyraz podświadomego nastawienia w sytuacji konfliktu.
  • Rozpoznawanie własnego stylu reagowania w sytuacji konfliktu (test Thomasa).

Sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych

  • Strategie rozwiązywania konfliktów i ich efektywność w różnych sytuacjach (rywalizacja, uleganie, dostosowywanie się, kompromis, współpraca).
  • Typowe zachowania ludzi w konflikcie.
  • Identyfikacja wspólnych interesów oraz poszukiwanie rozwiązań. Strategie konstruktywnego reagowania na konflikt.
  • Budowanie trwałych i pozytywnych relacji z pracownikami – rola pozytywnego nastawienia.
  • Analiza transakcyjna w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych.

Konflikty w zespole

  • Zapobieganie eskalacji konfliktu w zespole (komunikowanie zasad pracy, szybkie i wczesne reagowanie na przekraczanie ustalonych zasad, feedback jako codzienne narzędzie korygujące zachowania ludzi).
  • Przygotowywanie i przeprowadzanie trudnych rozmów ze współpracownikami – rola feedbacku w konflikcie.
  • Budowanie skutecznej argumentacji w kontakcie z innymi.
  • Trudna osoba w zespole – jak reagować na zespołowe sytuacje trudne?
  • W co grają ludzie? Rodzaje gier stosowanych w konflikcie.
  • Rozwijanie umiejętności szybkiej i trafnej oceny sytuacji manipulacji.
  • Radzenie sobie z wywieraniem presji w sytuacji konfliktowej.
  • Radzenie sobie z silnymi emocjami w kontakcie ze współpracownikami.
  • Wybrane techniki obrony przed manipulacją.
  • Przegląd asertywnych technik radzenia sobie w sytuacjach manipulacyjnych.
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.