Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje efektywność zespołów

Komunikacja w zespole i zarządzanie przepływem informacji

Cele

CELEM SZKOLENIA jest nabycie umiejętności efektywnej komunikacji w organizacji oraz kształtowania szybkich i skutecznych sposobów przepływu informacji w poziomie i pionie struktury organizacyjnej.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Efektywnie zarządzać przepływem informacji w zespołach i pomiędzy nimi
  • Skutecznie i precyzyjnie komunikować się w zespole
  • Budować otwartą i konstruktywną wzajemną komunikację
  • Skutecznie wykorzystywać dostępne narzędzia komunikacyjne
  • Unikać typowych błędów popełnianych w trakcie przekazywania informacji
  • Aktywnie rozwiązywać pojawiające się sytuacje sporne i problemy w obiegu informacji
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Udrożnienie i przyspieszenie przepływu informacji w zespole i pomiędzy zespołami
  • Wzrost jakości i odpowiedzialności za przekazywane informacje
  • Wzrost skuteczności pozyskiwania informacji do właściwego wykonania powierzonych zadań
  • Wzrost efektywności współpracy zespołowej i realizacji zadań
  • Usprawnienie przepływu pracy między stanowiskami i zespołami

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Poprawa skuteczności obiegu informacji w firmie
  • Wzrost szybkości reagowania na ważne zmiany zachodzące wewnątrz i na zewnątrz firmy
  • Wzrost skuteczności działania zespołów w firmie
  • Wzrost satysfakcji pracowników
  • Wzrost skuteczności realizacji celów i strategii firmy
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Zarządzanie przepływem informacji w firmie

  • Zasady komunikacji w firmie (w zespołach oraz pomiędzy zespołami i działami)
  • Komunikacja firmy na wewnątrz i zewnątrz
  • Skuteczny obieg informacji w firmie
  • Dopasowanie sposobu komunikacji do informacji – wybór kanałów komunikacyjnych w firmie i zespołach
  • Przeszkody w procesie wymiany informacji w firmie i sposoby ich przezwyciężania

Komunikacja w pracy menedżera

  • Kultura organizacyjna, style zarządzania organizacją, a sposoby komunikacji w organizacji
  • Style komunikacji menedżera
  • Komunikacja dostosowana do potrzeb i stopnia rozwoju pracownika (zgodnie z modelem przywództwa sytuacyjnego SLII K. Blancharda)
  • Skutki wadliwego komunikowania się w pracy menedżera (narzędzia komunikacyjne przydatne menedżerowi) oraz ich wpływ na pracę zespołu

Komunikacja w zespole

  • Wpływ komunikacji na wykonywanie zadań przez członków zespołu
  • Cel w komunikacji i jego znaczenie w realizacji zadań w zespole
  • Wypracowanie standardu komunikacji w zespole – kontraktowanie zasad komunikacji (określenie potrzeb i oczekiwań komunikacyjnych w zespole, ustalenia jakie informacje, w jakich kanałach: spotkania, telefon, mail, czat, video itp., poprzez jakie narzędzia są komunikowane)

Zespołowa komunikacja zdalna

  • Zasady komunikacji zdalnej
  • Specyfika potrzeb w pracy zdalnej
  • Wykorzystanie narzędzi wspierających pracę zdalną

Komunikacja interpersonalna

  • Schemat komunikacji
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna w porozumiewaniu się
  • Dopasowanie własnego stylu komunikacji do rozmówcy (autodiagnostyka komunikacyjna)
  • Odpowiedzialność za jakość komunikacji – techniki poprawy jakości komunikacji w zespole
  • Skuteczne przekazywanie informacji w zespole
  • Doprecyzowywanie informacji – formułowanie pytań, rodzaje odpowiednich pytań, zasada „lejka” w pozyskiwaniu informacji
  • Rodzaje i sposoby argumentowania (słowa jak toksyny i plastry miodu – czyli jak być przekonującym i skutecznym w komunikacji)
  • Reguły wywierania wpływu stosowane w komunikacji
  • Różnice pomiędzy faktami, opiniami, ocenami
  • Kluczowe bariery i zakłócenia w procesie komunikacji interpersonalnej

Zastosowanie narzędzi komunikacyjnych w różnych sytuacjach

  • Rodzaje skutecznych narzędzi komunikacyjnych (m.in.: perswazja, komunikaty JA, klaryfikacja, odzwierciedlanie, doprecyzowywanie i podsumowywanie)
  • Rola i znaczenie inteligencji emocjonalnej w komunikacji (rozpoznawanie stylów komunikacji współpracowników, radzenie sobie z negatywnymi emocjami)
  • Komunikacja w sytuacjach trudnych (radzenie sobie z presją i manipulacją w sytuacji pracy, psychologiczne narzędzia obrony, techniki asertywnej komunikacji)
  • Komunikacja zespołowa (efektywne prowadzenie zebrań i narad zespołu, rola moderatora dyskusji, pozytywna informacja zwrotna w zespole)
  • Motywacyjna rola komunikacji wewnątrz organizacji (informacja zwrotna, rola rytuałów i zwyczajów)
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.