Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje – efektywność osobista

Radzenie sobie ze stresem i presją czasu

Cele

CELEM SZKOLENIA jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności w zakresie: zrozumienia mechanizmów powstawania stresu, rozpoznawania własnych reakcji na stres oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Istotą szkolenia jest rozwój umiejętności skutecznego radzenia sobie z emocjami oraz poznanie technik radzenia sobie z konkretnymi sytuacjami zawodowymi, które wywołują silne reakcje negatywne, takimi jak: wystąpienia publiczne, konflikty interpersonalne, nadmiar obowiązków, praca pod presją czasu, duża odpowiedzialność za wykonywane zadania oraz zarządzanie zespołem pracowniczym.

Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:

  • Rozumieć znaczenie nastawienia i sposobu myślenia w powstawaniu stresu i reakcji oporu
  • Budować właściwą postawę, koncentrując się na poszukiwaniu rozwiązań, a nie na problemie
  • Rozpoznawać rodzaje i źródła stresu oraz ich wpływ na zachowania człowieka w środowisku pracy
  • Identyfikować osobiste czynniki wywołujące stres oraz rozpoznawać własny wzorzec reagowania na sytuacje trudne
  • Odróżniać stres konstruktywny od destrukcyjnego
  • Radzić sobie z tremą, emocjami, presją czasu i ciągle zmieniającymi się uwarunkowaniami zewnętrznymi
  • Odreagowywać napięcie poprzez stosowanie technik antystresowych
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost poczucia wpływu na własny poziom stresu
  • Zwiększenie poczucia własnej wartości i samooceny
  • Poprawa skuteczności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych, pod presją czasu oraz manipulacji
  • Wzrost wydajności pracy dzięki umiejętności stosowania technik pozwalających na odreagowanie i regenerację energii

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Wzrost efektywności i wydajności pracy pracowników
  • Poprawa atmosfery współpracy między działami i pracownikami
  • Zwiększenie jakości obsługi klientów wewnętrznych i zewnętrznych
  • Lepsza realizacja zadań zgodnie z zakładanym harmonogramem
  • Poprawa konkurencyjności firmy jako dobrego pracodawcy
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

  1. Zmiana jako czynnik silnie stresogenny
    • Znaczenie nastawienia oraz sposobu myślenia w powstawaniu oporu
    • Rola postawy: orientacja na problem vs. orientacja na rozwiązanie
  2. Rodzaje reakcji na zmianę i ich uwarunkowania
    • Szeregowi pracownicy, oponenci, agenci zmian
  3. Rodzaje i źródła stresu
    • Wpływ stresu na aktywność człowieka w środowisku pracy
    • Najczęstsze objawy i konsekwencje stresu
  4. Identyfikacja głównych osobistych czynników wywołujących stres
    • Stres konstruktywny (eustres) vs. stres destrukcyjny (dystres)
    • Rozpoznawanie własnego wzorca reagowania na trudne sytuacje
  5. Sięganie do własnych zasobów
    • Jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi
    • Zmiana sposobu myślenia jako efektywny sposób kontroli poziomu stresu
    • Postawa asertywna a przeciwdziałanie stresowi
  6. Elementy pozwalające na dystans od negatywnych emocji
    • Jak odwoływać się do swoich mocnych stron i pozytywnych emocji?
    • Trema i emocje
  7. Kreatywne aspekty stresu
    • Wykorzystanie stresu jako motywacji do działania
    • Odporność na stres i radzenie sobie ze skutkami stresu w sytuacjach presji czasu i permanentnie zmieniających się warunkach zewnętrznych
  8. Strategie radzenia sobie ze stresem
    • Sposoby odreagowania napięć i techniki antystresowe
    • Sytuacje stresowe w miejscu pracy
    • Obrona i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu

Uczestnicy szkolenia wypracują własne i/lub zespołowe:

  • Sposoby redukowania napięć dzięki stosowaniu technik antystresowych
  • Metody zmiany sposobu myślenia i efektywnej kontroli poziomu stresu
  • Sposoby odwołania do swoich mocnych stron, pozytywnych emocji i wykorzystania stresu w motywacji do działania
  • Sposoby radzenia sobie z tremą i emocjami oraz nabierania odporności
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.