Kontakt Dofinansowanie/BUR
Home   /   Kluczowe kompetencje – efektywność osobista

Asertywne komunikowanie się

Cele

CELEM SZKOLENIA jest rozwój umiejętności skutecznego i asertywnego komunikowania się, jasnego wyrażania swoich oczekiwań i opinii, a dzięki temu budowania efektywnych relacji z współpracownikami i w zespołach.

Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:

  • Asertywnie i adekwatnie reagować w różnych sytuacjach zawodowych, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji trudnych i stresowych
  • Stosować poznane asertywne techniki
  • Szybko identyfikować przejawy manipulacji
  • Skutecznie bronić się przed presją oraz zachowaniami inwazyjnymi i agresywnymi
  • Jasno wyrażać siebie i swoje potrzeby, oczekiwania oraz odmienne opinie
  • Konstruktywnie wyrażać krytyczne uwagi
  • Udzielać wspierającej informacji zwrotnej
Korzyści

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Wzrost skuteczności (terminowości i jakości) realizowanych zadań
  • Jasne stawianie granic z szacunkiem dla innych
  • Umiejętność formułowania jasnych informacji
  • Zwiększenie poczucia wpływu i własnej skuteczności
  • Wzrost jakości komunikacji w relacjach zawodowych i prywatnych
  • Wzrost skuteczności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, pod presją, obrony przed manipulacją ze strony innych

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI

  • Zwiększenie skuteczności pracy pracowników
  • Wzrost efektywności komunikacji w zespołach i w organizacji
  • Wzrost umiejętności współpracy w zespołach
  • Poprawa relacji i atmosfery w pracy
  • Zwiększenie jakości budowanych relacji w zespołach
Program

ZARYS PROGRAMU SZKOLENIOWEGO

Podstawy asertywności

  • Typy zachowań ludzi: zachowania agresywne, uległe i asertywne
  • Podstawowe prawa i zasady asertywności
  • Mity o asertywności: co hamuje, a co wspiera rozwój asertywności?

Budowanie asertywnej postawy

  • Mapa asertywności: diagnoza umiejętności asertywnych
  • Asertywność wobec siebie samego: zwiększenie poczucia własnej wartości – analiza mocnych stron, wzmacnianie siebie
  • Jak zmieniać negatywny monolog wewnętrzny (np. katastrofizowanie, negatywne zdanie na swój temat, obwinianie, nadmierny perfekcjonizm) na myślenie sprzyjające asertywności
  • Stawianie granic w relacjach z ludźmi: obrona swoich praw i przekonań
  • Wyrażanie pozytywnych i negatywnych emocji

Asertywna komunikacja

  • Typy komunikacyjne ludzi
  • Asertywność bez poczucia winy: jak zareagować w zgodzie ze sobą i nie zadręczać się winą
  • Analiza transakcyjna Berne’a: w co grają ludzie?
  • Asertywność bez poczucia krzywdy: jak przestać być ofiarą i zadbać o swoje interesy
  • Trójkąt dramatyczny S. Karpmana: rola wybawcy, prześladowcy i ofiary; kiedy, w jakie role wchodzimy i dlaczego?
  • Asertywność i spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych
  • Budowanie asertywnych komunikatów: rola wybranych technik komunikacyjnych (np. komunikat „ja”, technika zmniejszania oporu u odbiorcy, nazywanie uczuć, precyzowanie komunikatu, branie odpowiedzialności za własny komunikat)
  • Asertywna dyskusja: odróżnianie opinii od faktów
  • Asertywne przyjmowanie i wyrażanie pochwały
  • Asertywne wyrażanie własnego zdania, gdy nie zgadzasz się z rozmówcą
  • Konstruktywne wyrażanie krytycznych uwag i opinii odmiennych od innych
  • Asertywne wyrażanie próśb i poleceń

Asertywne radzenie sobie w sytuacjach trudnych

  • Model asertywnej odmowy
  • Techniki asertywne: sposób radzenia sobie z presją i manipulacją ze strony innych (np. akceptowanie komplementów, zamiana oceny na opinię, demaskowanie aluzji, zasłona z mgły, zdarta płyta, przyznanie się do błędu i uprzedzenie krytyki, otwarte drzwi, ju-jitsu)

Uczestnicy wypracują własny i/lub zespołowy:

  • Procedury postępowania w sytuacjach trudnych, konfliktowych
  • Sposoby radzenia sobie z trudnymi uczestnikami i trudnymi pytaniami podczas spotkania
Forma szkolenia

METODYKA SZKOLEŃ

Nasze szkolenia realizujemy w formie warsztatowej zarówno stacjonarnie, jak i online, stosując różne modele i standardy:

1. MODELE I STANDARDY:

  • Model TO BE (Training Oriented Business Efficiency)
  • Model SEB (Szkoleń Efektywnych Biznesowo)
  • Model J. Kirkpatrick’a
  • Standard SUS 2.0

2. WARSZTATY STACJONARNE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty stacjonarne są prowadzone metodami aktywnymi, z dużym naciskiem na praktykę i interakcję. Metoda warsztatowa zapewnia intensywną pracę praktyczną z trenerem, co składa się z:
  • 80% zajęć praktycznych i 20% zajęć teoretycznych.
  • Skupienie na aktywizowaniu potencjału i zasobów uczestników.
  • Rozwijanie umiejętności biznesowych, psychologicznych i społecznych.
  • Uwzględnianie specyfiki działalności firmy, np. analiza przypadków (case study).
Formy aktywności:
  • Gry decyzyjne i strategiczne, metodyka grywalizacyjna
  • Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Symulacje typowych i trudnych sytuacji stanowiskowych
  • Prezentacje, mini wykłady, sesje burzy mózgów
  • Dyskusje grupowe, zadania indywidualne i zespołowe
  • Odgrywanie ról i scenek
Podsumowania: Każde zadanie praktyczne kończy się sesją wymiany refleksji i spostrzeżeń (sharing session). Trener podsumowuje poszczególne bloki zagadnień. Wykorzystywane są także testy i środki audiowizualne, takie jak kamery video czy fragmenty filmów szkoleniowych. Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Formuła warsztatu stacjonarnego:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Prowadzone przez trenerów praktyków z kilkunastoletnim doświadczeniem

3. WARSZTATY ONLINE

Metodyka szkoleniowa:

Warsztaty online są również prowadzone metodami aktywnymi, z naciskiem na interaktywność i wymianę doświadczeń. Wykorzystywane są różne technologie transmisji video i narzędzia cyfrowe: Formy aktywności:
  • Praca w podgrupach, dyskusja na forum, burza mózgów
  • Case study, quizy, gry online
  • Zadania indywidualne, wykorzystanie chatów moderowanych
Technologie:
  • Zoom, MS Teams, Google Meet, Clickmeeting
  • Narzędzia: Mural, Miro, Padlet, Mentimeter
Podsumowania: Podobnie jak w szkoleniu stacjonarnym, uczestnicy będą mieli okazję planować zadania wdrożeniowe i wypróbować nowe kompetencje. Stały kontakt z trenerem i grupą (zamknięta grupa dyskusyjna, sesje pytań i odpowiedzi). Formuła warsztatu online:
  • 2 dni szkoleniowe (16 godzin, najczęściej 4x4h lub 2x8h)
  • Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
  • Minimalna liczba uczestników: 6 osób
  • Zajęcia realizowane najczęściej w formie 2-4 spotkań 4h, oddzielonych 1-2 tygodniowym czasem pracy wdrożeniowym
Plan Działań Wdrożeniowych (PDW):
  • Transfer wiedzy do środowiska pracy
  • Zastosowanie nowych kompetencji w praktyce
  • Monitoring realizacji i postępów
  • Wzrost motywacji do zmiany nawyków
Pre i post work: Wszystkie szkolenia są poprzedzone pre i post workami, w tym zadaniami, zapoznaniem się z konkretnymi treściami i case study.

Kontakt




    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.